Rondo Solidarności i Rondo Lotników Lwowskich – to dwa skrzyżowania, które władze Łodzi zamierzają dostosować do potrzeb rowerzystów poprzez dobudowę infrastruktury umożliwiającej ich okrążenie. Padły też zapowiedzi zapewnienia ciągłości w miejscach, w których drogi rowerowe kończą się ślepo, oraz – po raz kolejny – utworzenia spełniającego dzisiejsze standardy ciągu Zachodnia – Zgierska.
– Duże prace, które były prowadzone na rondzie
w ubiegłym roku, miały na celu przede wszystkim usprawnienie przejazdu tramwajów poprzez odseparowanie torowiska od jezdni na wlocie ul. Pomorskiej od strony wschodniej. W tym roku nastąpi zapowiadany drugi etap, obejmujący udogodnienia dla rowerzystów, czyli budowę drogi rowerowej wokół ronda – tłumaczy wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec. W niektórych miejscach DDR będzie przechodziła w ciąg pieszo-rowerowy.
Prezes Fundacji „Normalne Miasto – Fenomen” Hubert Barański zwraca jednak uwagę, że przed kilkoma laty zamówiono dokumentację dla infrastruktury rowerowej wokół ronda – i choć w ubiegłym roku termin jej ważności upłynął, można było nawiązać do jej ustaleń podczas zlecania prac wykonawcy. – Na jej aktualizację przez zewnętrznego wykonawcę urzędnicy wydali 170 tysięcy złotych – podkreśla.
Uproszczenie przejścia
Jednocześnie ZIM planuje wybudować także DDR na ul. Kopcińskiego w kierunku Jaracza. Droga wokół ronda będzie miała wylot w stronę Uniwersyteckiej, wzdłuż której jednak na razie droga nie powstanie. Wraz z rowerzystami skorzystają piesi. – Po północnej stronie ronda chcemy wyprostować przejście, którego przebieg jest dziś łamany i podzielony na trzy części – zapowiada Mikołajec. Każda z nich jest zabezpieczona sygnalizacją świetlną, co sprawia, że przejście przez al. Palki potrafi dziś zająć w tym miejscu nawet kilka minut.
Jednocześnie z budową drogi rowerowej zostaną przebudowane chodniki, przyległe przystanki oraz zieleń. Nie jest wykluczone rozszerzenie inwestycji o dodatkowe prace np. przy modernizacji pochodzącego jeszcze z lat 50. fragmentu DDR z kostki granitowej, które będzie można zlecić w ramach zamówienia uzupełniającego. Będzie to zależało od pojawienia się oszczędności w innych przetargach.
Przetarg na prace wokół ronda jest w trakcie przygotowań. Zostanie ogłoszony jeszcze w tym miesiącu. Inwestycja zakończy się pod koniec października.
Domknięcie pierścienia wokół ronda
To nie wszystkie plany na ten rok związane z małymi ułatwieniami dla rowerzystów. – Przygotowaliśmy już do ogłoszenia także przetarg na małe zadanie przy Rondzie Lotników Lwowskich – mówi przedstawicielka ZIM. W poprzednich latach wybudowano drogi dla rowerów wzdłuż zbiegających się tam ulic: al. Politechniki, Pabianickiej i Paderewskiego, brakuje jednak przejazdu przez Pabianicką po stronie szpitala im. Kopernika. – Zamierzamy uzupełnić brakujący fragment przy Pabianickiej. Można traktować to jako uzupełnienie wykonanej w ubiegłym roku budowy drogi rowerowej w Paderewskiego – precyzuje Mikołajec. Prace zakończą się tu w ciągu 75 dni od podpisania umowy.
Ze strony środowisk rowerowych pojawiają się pytania o brak koordynacji budowy inwestycji rowerowych z pozostałymi, a nawet samych dróg rowerowych i przejazdów. – Niestety, dokumentacje na budowę drogi rowerowej wzdłuż Paderewskiego i przejazdu przez Pabianicką powstawały oddzielnie. Później jednak łączymy poszczególne elementy. Przebudowa Ronda Solidarności została natomiast zaplanowana dopiero w drugim kwartale ubiegłego roku po tym, jak pojawiły się oszczędności poprzetargowe – wyjaśnia wicedyrektor. Miejskim urzędnikom zależało na jak najszybszej realizacji, ponieważ w tym roku ma nastąpić remont Narutowicza – a skumulowanie tych prac w jednym roku wywołałoby paraliż komunikacyjny w całej okolicy.
Duża inwestycja w DDR i małe usprawnienia
Kolejna część planów to likwidacja małych utrudnień w ruchu rowerowym. – W Łodzi istnieje bardzo wiele miejsc, które nazywamy „punktami teleportacyjnymi” – punktów, w których droga rowerowa urywa się i nie ma kontynuacji. Mamy program ich likwidacji – deklaruje przewodniczący Doraźnej Komisji ds. Transportu w łódzkiej Radzie Miejskiej Bartosz Domaszewicz. Jak twierdzi, lista takich miejsc została przekazana przez środowisko Rowerowej Łodzi (chodzi prawdopodobnie o wniosek złożony przez Fundację „Normalne Miasto – Fenomen” do budżetu obywatelskiego). Choć wiele z nich nie wymaga szeroko zakrojonych prac budowlanych, tempo rozwiązywania problemu zależy od skali oszczędności w przetargach na inne inwestycje.
ZIM przygotowuje także ogłoszenie przetargu na drogę rowerową w ciągu ul. Zgierskiej i Zachodniej (częściowo będzie to budowa, a częściowo modernizacja istniejącej infrastruktury). Budowa rozpocznie się w bieżącym roku, a zakończy w przyszłym. – Opracowywanie dokumentacji projektowej zakończyło się. W najbliższych tygodniach spodziewamy się przekazania kolejnej puli pieniędzy do dyspozycji ZIM. Wtedy dowiemy się, jakie drogi rowerowe możemy wybudować – zapowiada Mikołajec.
Podczas najbliższych obrad komisji przewidziano też dyskusję o dokończeniu przebudowy układu drogowego na Rondzie Solidarności. W tym celu należy udrożnić także zachodni wlot Pomorskiej poprzez rozsunięcie krawężników i wydzielenie torowiska. – Będziemy naciskać na skarbnika miasta, by znalazł w budżecie konieczne środki. Obecnie ten właśnie wlot jest największym mankamentem ronda – przyznaje Domaszewicz.