Władze Łodzi mówią o swoim trudnym położeniu finansowym, które może wpłynąć na kształt systemu komunikacji miejskiej. Jednocześnie rosną bowiem koszty jej funkcjonowania. Czy zakończy się to redukcją liczby kursów bądź podwyżką cen biletów?
Rosnące ceny paliw skłaniają wielu dotychczasowych użytkowników samochodów do poszukiwań tańszych rozwiązań alternatywnych – tak przynajmniej można sądzić z notowanych przez wielu przewoźników kolejowych dużych wzrostów liczby pasażerów. O większych potokach można mówić też w przypadku części przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Jak wskazują władze Łodzi, aktualna sytuacja gospodarcza jest jednak dużym problemem dla miast organizujących własne systemy transportu zbiorowego.
Samorząd oczekuje wyższych wpływów z budżetu centralnego
– Coraz mniejsze wpływy do kasy samorządów z rządowych programów, m.in. Polskiego Ładu, oraz podwyżki na rynku paliw nie zapewniają stabilnej sytuacji i perspektyw dla organizatorów i operatorów transportu zbiorowego w całym kraju – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Nie jest to pierwszy raz, kiedy łódzki magistrat podnosi kwestię kondycji budżetowej miast w kontekście utrzymywania transportu zbiorowego. Spadek wpływów miał być bowiem jedną z przyczyn utrzymania obniżonego 15-minutowego taktu na większości linii tramwajowych i autobusowych także po wycofaniu większości obostrzeń nałożonych przez władze centralne na czas pandemii.
Tymczasem niższe niż oczekiwane przez lokalne władze przychody to nie jedyny problem miasta, bo w ostatnim okresie znacznie wzrosły kosztyfunkcjonowania komunikacji miejskiej. – Szacujemy, że podwyżki cen paliw będą kosztować miasto dodatkowo ok. 20 mln zł – wylicza nasz rozmówca. Dodajmy, że więcej niż przed rokiem MPK-Łódź płaci także za energię elektryczną niezbędną do utrzymania komunikacji tramwajowej.
Ceny biletów mogą nadal rosnąć
– Jeśli sytuacja dalej będzie się utrzymywać, wiele miast stanie przed trudnymi decyzjami dotyczącymi utrzymania komunikacji miejskiej na tym poziomie czy podwyżek cen biletów – przewiduje przedstawiciel ZDiT. W tym roku doszło już do zmian cen biletów. Miasto nie wskazało jednoznacznie, że rozważa kolejną podwyżkę, ale wobec powyższego stanowiska trudno ją wykluczyć – podobnie jak zmniejszenie poziomu obsługi komunikacyjnej związanego z redukcją liczby kursów.
Znacznie wyższe niż jeszcze w pierwszej połowie lutego ceny na stacjach paliw raczej nie będą więc impulsem rozwojowym dla łódzkiej komunikacji miejskiej. Samorząd wskazuje bowiem raczej na konieczność poszukiwania oszczędności niż na plany uruchomienia dodatkowych połączeń, by mocniej zachęcić do przesiadki na tramwaj czy autobus.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.