W nocy z piątku na sobotę (z 10 na 11 sierpnia) zostanie dopuszczony ruch tramwajowy i samochodowy w relacji północ – południe. Przejazd ze wschodu na zachód nie będzie możliwy z powodu trwającej przebudowy ul. Dąbrowskiego. 20 sierpnia rozpocznie się natomiast zapowiadana od dawna przebudowa al. Śmigłego-Rydza.
Według wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyny Mikołajec – choć nie udało się, wbrew zapowiedziom, przyspieszyć terminu – biorąc pod uwagę zakres przebudowy, czas jej ukończenia i tak jest zadowalający. – Do samego końca inwestycji tramwaje będą już jeździły przez skrzyżowanie bez przeszkód – zapowiada przedstawicielka ZIM.
Zostało tylko 5%– Roboty torowe zostały ukończone w ok. 95% – informuje kierownik budowy z firmy Tor-Krak Paweł Kostrzewski. – Wylany wczoraj beton podlega teraz pielęgnacji. Będzie ona trwała przez co najmniej 7 dni. Potem dokończymy zalewki pionowe torowiska. Dziś rozpoczęły się roboty bitumiczne po stronie południowej, które potrwają ok. 10 dni, tak by zdążyć przywrócić ruch we wskazanym terminie – zapowiada.
Po zakończeniu prac na skrzyżowaniu część pracowników zostanie przerzucona na odcinek Dąbrowskiego w stronę Rzgowskiej. – Będą tam wykonywali podlewy i spawali szyny, które zostały już częściowo przygotowane do montażu. W drugiej połowie sierpnia, równolegle z zamknięciem skrzyżowania ze Rzgowską, przystąpimy do tworzenia torowiska zielonego – dodaje Kostrzewski.
Dąbrowskiego nadal w przebudowieChoć prace obecnie odbywają się zgodnie z planem, na skrzyżowanie Dąbrowskiego – Rzgowska wykonawca wejdzie z tygodniowym opóźnieniem. Szczegóły, w tym – organizacja ruchu, zostaną jednak dopiero ustalone w najbliższych dniach.
W tym roku inwestor i wykonawca planują ukończyć odcinek ul. Dąbrowskiego między Kilińskiego a położoną na zachód od niej Łomżyńską. Nie będzie to jednak wiązało się z dopuszczeniem go do ruchu. Cała inwestycja ma zostać ukończona w przyszłym roku. – Mam nadzieję, że uda się wcześniej przywrócić ruch między Kilińskiego a Podgórną. Trwa wykwaterowywanie mieszkańców ze stojącej tam kamienicy przeznaczonej do wyburzenia z powodu zmiany geometrii jezdni. Mam nadzieję, że nie będzie to rzutowało na termin ukończenia inwestycji – mówi Mikołajec.
Przystanki w nowej lokalizacjiWszystkie przystanki tramwajowe – przystosowane także do zatrzymywania się autobusów – zostały przeniesione za skrzyżowanie (jeden z nich zablokował wyjazd z ul. Krzywej na Kilińskiego). Jak tłumaczy wicedyrektor ZIM, zostało to uzgodnione z MPK oraz zarządcą drogi, którzy uznali takie rozwiązanie za preferowane. W związku ze zmianą geometrii skrzyżowania i położenia torów wobec jezdni takie rozwiązanie może też – według Zarządu – poprawiać bezpieczeństwo.
Dotychczasowe doświadczenia ze stosowaniem takiego układu są jednak w Łodzi nie najlepsze: w wielu miejscach zdarza się, że tramwaj zatrzymuje dwukrotnie – najpierw przed skrzyżowaniem, a dopiero potem na przystanku. – Nasze projekty są uzgadniane również z inżynierią ruchu. Nikt nie wnosił uwag – odpowiada Mikołajec.
W sierpniu początek prac na Śmigłego-RydzaPrzeniesiony zostanie również wjazd do Zakładu Torów i Sieci MPK. W miejscu, w którym dotychczas odgałęziały się prowadzące na jego teren tory, znajdzie się peron przystanku. Dotychczasowa brama awaryjna stanie się wobec tego bramą główną, służącą także tramwajom.
Wicedyrektor ZIM podkreśla, że rozpoczęcie przebudowy równoległej do Kilińskiego
al. Śmigłego-Rydza nie zostało opóźnione w związku z inwestycją na skrzyżowaniu. Wykonawca potrzebował czasu na przygotowania, w tym uzgodnienie tymczasowej organizacji ruchu. Według aktualnych planów firma wejdzie na plac budowy ok. 20 sierpnia. W pierwszym etapie zostanie przebudowana zachodnia jezdnia alei (w stronę Górnej). Część linii tramwajowych zostanie przerzucona na ul. Kilińskiego.