Przygotowania do budowy podziemnej ul. Hasa w Nowym Centrum Łodzi są na ostatniej prostej. Inwestycja ma rozpocząć się wiosną. Nie wiadomo na razie, kto i kiedy wybuduje położony nad ulicą Rynek Kobro między dworcem Łódź Fabryczna a kompleksem kulturalno-edukacyjnym EC1.
Zadaniem drogi podziemnej będzie zapewnienie dojazdu do przyszłego trzypoziomowego parkingu podziemnego na 311 miejsc przy EC1 i do przyszłych obiektów na działkach, które UMŁ chce sprzedać prywatnym inwestorom. Podziemny ciąg o długości ok. 500 m i głębokości 6,5 m będzie łączył ul. Kilińskiego (rampa zjazdowa ma znajdować między budynkami zakładu energetycznego a biurowcem mBanku) z rondem pod wiaduktem al. Rodziny Scheiblerów, z którego wyjazd na zachód jest obecnie zaślepiony.
Po drodze zostanie wykonanych siedem zjazdów, którymi będą obsługiwane biurowce z podziemnymi parkingami realizowane przez prywatnych inwestorów, oraz do ogólnodostępnego parkingu pod przyszłym Rynkiem Kobro. Droga będzie wyposażona w instalacje oddymiające i przeciwpożarowe oraz ciągi ewakuacyjne. Na poziomie 0 powstanie przyjazna dla pieszych przestrzeń z zielenią i ławkami.
Przewidywany czas zakończenia inwestycji to rok 2020. Priorytetem jest koordynacja z inwestorami prywatnymi, dla których podziemna droga będzie stanowiła główny dojazd. Podziemna droga pod ul. Hasa będzie musiała być gotowa do końca 2019 r. – UMŁ zobowiązał się do tego w akcie sprzedaży za ponad 85 mln zł terenu między dworcem Łódź Fabryczna a EC1 firmie Ghelamco.
Pierwszego przetargu, w którym władze miasta zamierzały zlecić zaprojektowanie i budowę drogi oraz płyty Rynku Kobro temu samemu wykonawcy, nie udało się rozstrzygnąć
z powodu zbyt drogich ofert. Zdecydowano wtedy, że inwestycja zostanie podzielona na etapy. Umowę z wykonawcą ul. Hasa podpisano w październiku ubiegłego roku.
Dla przestrzeni rynku istnieje przyjęta przez władze Łodzi koncepcja. Teren między dworcem Łódź Fabryczna a kompleksem kulturalno-rozrywkowym EC1 ma powierzchnię ponad 5 tysięcy metrów kwadratowych. Zaplanowano tam posadzkę z cegły klinkierowej z wkomponowanymi wielobarwnymi światłami LED. Plac zostanie podzielony na strefę „wodną” z kaskadami i fontannami, w której znajdzie się główne wejście od strony dworca, „rekreacji” z urządzeniami do ćwiczeń i „relaksu” z meblami miejskimi. Rynek ma być przestrzenią przyjazną dla użytkowników, zapewniającą spójność między dworcem Łódź Fabryczna a kompleksem EC1.