W najbliższych latach gruntowny remont przejdzie układ torowy łódzkiej pętli tramwajowej Północna. Jeszcze kilka lat temu poważnie rozważano jej likwidację. Wkrótce jednak jej rola ma się istotnie zwiększyć.
Interesującym elementem opisywanej już na naszych łamach planowanej
przebudowy obszaru śródmiejskiego wokół pl. Wolności jest remont pętli tramwajowej Północna. To kraniec o wyjątkowym znaczeniu dla rozwoju łódzkiej sieci tramwajowej o dość skomplikowanych losach. Prace są istotne także dlatego, że jeszcze kilka lat temu miasto rozważało całkowitą likwidację pętli, która byłaby konsekwencją
niedoszłego wyłączenia z eksploatacji torów w ul. Północnej.
Remont zagwarantuje pętli przetrwanieOstatecznie magistrat odstąpił od zamiaru likwidacji ciągu tramwajowego Ogrodowa – Północna i postanowił zachować jako czynną zlokalizowaną na skraju Śródmieścia i Bałut pętlę. Jej stan techniczny sprawia jednak, że jeśli ma ona dalej pełnić swoje funkcje, musi przejść gruntowny remont – obecnie nieczynny jest już jeden z torów wyjazdowych. Podjęcie decyzji o jego przeprowadzeniu wydaje się zatem ostatecznym potwierdzeniem, że do trwałego wyłączenia z eksploatacji krańca nie dojdzie.
Jedną z przyczyn, dla których pętla zostanie zachowana, jest planowana przebudowa układu drogowego na nieodległym pl. Wolności. W jej ramach rondo tramwajowe ma zostać zastąpione odcinkiem toru podwójnego. Zakończy to możliwość zmieniania tam kierunku jazdy, która jest obecnie wykorzystywana głównie w sytuacjach awaryjnych.
Na ul. Północnej pojawi się dodatkowy skręt – Widzimy potencjał, jaki daje krańcówka [popularne w Łodzi określenie przystanku końcowego – dop. kf] przy ulicy Północnej. Obecnie wykorzystywana jest ona głównie przez linie podmiejskie oraz w sytuacjach awaryjnych. Po przebudowie pl. Wolności jej znaczenie znacznie się zwiększy – prognozuje Piotr Wasiak z Zarządu Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi.
Pomysł likwidacji ruchu okrężnego (także samochodów) na pl. Wolności budzi w Łodzi pewne kontrowersje. Z jednej strony bowiem ma on pozwolić na wygospodarowanie dużej przestrzeni dla pieszych, z drugiej jednak wyraźnie zmniejszy elastyczność sieci tramwajowej. Przedstawiciel ZIM zaznacza przy tym, że zmiana kierunku jazdy tramwaju możliwa będzie nie tylko na przygotowywanej do remontu pętli. – Budując prawoskręt dla tramwajów z ul. Nowomiejskiej w Północną, stworzymy pętlę uliczną, która zastąpi obecne rondo – wskazuje.
Powrót tramwajów podmiejskich po 13 latach przerwyKraniec przy ul. Północnej został utworzony w 1951 r. Niedługo później stanął tam charakterystyczny budynek nazywany od początku dworcem tramwajowym. Obsługiwał on przez szereg lat podróżujących liniami podmiejskimi, które miały tu swój przystanek początkowy. W 2004 r. ostatnią z linii przekierowano na inną pętlę i przez lata Dworzec Tramwajów Podmiejskich wykorzystywany był jedynie okazjonalnie. Modernistyczny budynek wkrótce przekazano Łódzkiej Izbie Architektów. W kwietniu tego roku na stałe wróciły tu tramwaje linii 43A/43B do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska.