Ostatniego dnia roku łódzki Urząd Miasta złoży wniosek o dofinansowanie unijne dla projektu „Tramwaj dla Łodzi”. Opisywane przez nas już kilkakrotnie przedsięwzięcie będzie polegało na budowie i modernizacji 11 km torowisk, zamówieniu 30 nowych wagonów i modernizacji zajezdni Chocianowice. Planowany termin zakończenia prac to rok 2021.
– Projekt ma być kontynuacją rozbudowy i modernizacji Trasy W-Z i wcześniejszej inwestycji na trasie tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego – wyjaśnia prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Przebudowane i nowo wybudowane odcinki, głównie w południowo-wschodniej części Łodzi, mają zapewnić wygodny i sprawny dojazd do obu najważniejszych dla miasta ciągów tramwajowych. – Szacowana wartość projektu to 675 mln zł. Liczymy na dofinansowanie unijne w kwocie 411 mln zł – deklaruje Zdanowska. Fundusze mają być pozyskane w trybie pozakonkursowym – wniosek będzie podlegał jedynie ocenie formalno-merytorycznej.
Tory, wiadukty i... myjnia
Wytypowane do przebudowy torowiska to większość długości al. Śmigłego-Rydza, fragmenty ul. Dąbrowskiego, Rzgowskiej, Kilińskiego i Przybyszewskiego. Tory pojawią się też na dwóch ulicach, którymi tramwaje dziś nie jeżdżą – na Broniewskiego i Nowowęglowej w Nowym Centrum Łodzi w pobliżu dworca Łódź Fabryczna. Przebudowa obejmie także trzy wiadukty: Przybyszewskiego nad torami kolejowymi, al. Śmigłego-Rydza nad dawną bocznicą przemysłową i Kopcińskiego nad Tuwima. Dwa pierwsze są w złym stanie technicznym, trzeci przeszedł gruntowny remont w 2006 r. Uzasadnieniem dla prac będzie jednak konieczność sprowadzenia torów na poziom 0 w celu budowy odgałęzienia do wspomnianej ul. Nowowęglowej. Podobnie jak przy al. Śmigłego-Rydza, zaplanowano tu dojścia do przystanków tramwajowych pod wyniesionymi jezdniami.
– Przy okazji przebudowy torowisk będą także remontowane niektóre równoległe odcinki dróg – zapowiada Zdanowska. Pętla tramwajowa Dworzec Łódź Chojny ma stać się pętlą tramwajowo-autobusową. Kompleksowa przebudowa obejmie także zajezdnię Chocianowice, w której powstanie m. in. nowoczesna myjnia.
Zdążyć przed Expo
Pierwszym etapem inwestycji jest trwający remont skrzyżowania al. Śmigłego-Rydza i Dąbrowskiego. Przetargi na kolejne etapy inwestycji będą ogłaszane stopniowo po podpisaniu umowy z CUPT w sprawie dofinansowania. W pierwszej kolejności będzie realizowana przebudowa dalszego odcinka al. Śmigłego-Rydza i ul. Dąbrowskiego. Terminem granicznym jest 2021 rok, tak by prace były ukończone przed wystawą Expo, którą w roku 2022 spodziewa się zorganizować Łódź.
– Efektem inwestycji będzie sprawny i zintegrowany system komunikacji tramwajowej – zapowiada dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Grzegorz Nita. Nie wiadomo na razie, jakim połączeniom będą służyły nowe odcinki. Ul. Broniewskiego wraz z Paderewskiego stworzy dogodny ciąg z zachodniej części osiedla Dąbrowa przez Chojny do Ronda Lotników Lwowskich i al. Politechniki. Nowowęglowa natomiast umożliwiłaby np. skrócenie trasy obecnej linii 9, która jadąc z Widzewa w stronę dworca Łódź Fabryczna, nie musiałaby nadrabiać drogi przez ul. Narutowicza.