Wojewódzki system roweru publicznego na terenie Łodzi cieszy się niewielkim zainteresowaniem wypożyczających. Trudno się temu dziwić, bo stacji jest niewiele, brakuje też integracji z funkcjonującym osobno systemem miejskim. Na razie nie ma jednak ani planów otwierania kolejnych stacji, ani rozmów o możliwości wykorzystania stacji miejskich.
W Łodzi działają obecnie dwa niezależne systemy roweru publicznego: miejski i wojewódzki. W ramach szerszego przedsięwzięcia o nazwie Rowerowe Łódzkie w wielu miejscowościach regionu stanęły stacje rowerowe wybudowane wspólnie przez lokalne samorządy oraz koordynujące cały system województwo łódzkie. Regionalny rower nie jest jednak kompatybilny z miejskim, możliwości jego wykorzystania są więc bardzo ograniczone: stacje znajdują się niemal wyłącznie przy przystankach kolejowych, dwie zlokalizowano zaś w centrum miasta. Niektóre stacje z bardzo małą liczbą wypożyczeń
Popularność wojewódzkiego roweru w Łodzi nie jest więc duża: są stacje, na których wypożyczenia realizowano średnio co drugi dzień, np. w całym 2020 r. (za wyjątkiem kwietnia, kiedy z uwagi na całkowity lockdown i rządowy zakaz działania rowerów publicznych system był zamknięty) w Łodzi-Andrzejowie rower wypożyczono 147 razy. Z najpopularniejszego punktu przy dworcu Łódź Fabryczna skorzystano łącznie 1812 razy, ale z tego przy Dworcu Kaliskim już tylko 672 razy.
W sumie w 2020 r. wojewódzki rower wypożyczono niespełna 10 tys. razy. Warto też zauważyć, że obecnie stacje rowerowe nie znajdują się przy wszystkich czynnych przystankach kolejowych, bo od momentu wybudowania systemu otwarto ich kilka. Pociągi zatrzymują się teraz na Olechowie (na przystankach Wschód, Zachód i Wiadukt), na przystanku Andrzejów Szosa, na Radogoszczu-Wschodzie i na Retkini. Nigdzie tam wypożyczalni rowerów „Rowerowe Łódzkie” nie ma.
Nie ma ani planów rozwoju, ani integracji
Wiemy jednak, że nowe stacje rowerowe nie pojawią się przy kolejnych przystankach kolejowych. – System wojewódzkiego roweru publicznego został zrealizowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego 2014 – 2020 oraz budżetu państwa. W projekcie została przyjęta określona liczba stacji objętych 95-procentowym dofinansowaniem. Nie ma obecnie mozliwości rozszerzenia systemu o kolejne stacje, ponieważ rzeczowa i finansowa realizacja projektu została zakończona – stwierdzają służby prasowe UMWŁ.
Raczej nie ma też perspektyw na integrację wojewódzkiego i miejskiego systemu rowerowego. – Nie toczą się rozmowy w tej sprawie – poinformował nas samorząd wojewódzki, zwracając uwagę, że stacje rowerowe pozostają własnością miasta. Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi nie odpowiedział nam na pytanie o ewentualne plany integracji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.