Za około trzech lat mieszkańcy Dołów będą mogli korzystać ze zmodernizowanej linii tramwajowej – zapowiada łódzki Urząd Miasta. Tory na ul. Wojska Polskiego zostaną przebudowane i całkowicie oddzielone od jezdni, a na Strykowskiej – dodatkowo przedłużone do pobliskiego przystanku kolejowego. Najbliższy rok ma być poświęcony na przygotowanie projektu.
– Założony koszt wynosi 114 mln zł, z czego 74 mln zł będzie pochodziło z funduszy europejskich z Regionalnego Programu Operacyjnego – informuje dyrektor Departamentu Architektury i Rozwoju w Urzędzie Miasta Łodzi Robert Kolczyński. Przetarg na projektowanie jest w trakcie rozstrzygania. Została złożona
tylko jedna oferta, wprawdzie nieco wyższa od przewidywań, jednak w budżecie znajdą się środki umożliwiające podpisanie umowy (różnica wynosi ok. 700 tys. zł).
Szpalery ocaleją
Na ul. Wolska Polskiego między Franciszkańską a Strykowską przebudowany zostanie układ drogowy i torowy. Torowisko zostanie oddzielone od jezdni: częściowo znajdzie się ono po stronie północnej (tak jak obecnie od ul. Obrońców Westerplatte przy Dworcu Północnym PKS), a częściowo – po południowej (na początkowym odcinku przy skrzyżowaniu z Franciszkańską, którego układ również ulegnie zmianie). – Na skrzyżowaniu z Franciszkańską tramwaj często jest blokowany przez samochody. Przebudowa to zmieni – zapowiada wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj.
Tory będą przechodziły na drugą stronę jezdni przy Marynarskiej, tam gdzie obecnie na krótkim odcinku linia tramwajowa biegnie między jezdniami. Konieczne będzie wyburzenie kilku kamienic i wycięcie niektórych drzew. Charakterystyczne szpalery drzew po obu stronach torów za ul. Obrońców Westerplatte mają jednak zostać zachowane.
Przebudowa będzie miała kompleksowy charakter. Wymieniona zostanie też nawierzchnia jezdni oraz sieci podziemne. Wykonawca wybuduje też nowe chodniki i drogę rowerową.
Niskopodłogowym tramwajem na przystanek ŁKA
Modernizacja trasy znacząco poprawi komfort podróżowania tramwajami. – Nowe perony przystanków umożliwią bezpieczne wysiadanie bez obawy wejścia pod jadący samochód. Będą one wyższe od obecnych, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie do tramwajów osobom niepełnosprawnym i starszym. Po przebudowie na Doły będą mogły kursować wagony niskopodłogowe, czego już obecnie domaga się wielu mieszkańców – zapowiada Sobieraj.
Częścią tej samej inwestycji będzie modernizacja linii w ciągu ul. Strykowskiej i
wydłużenie jej do przystanku kolejowego Łódź Marysin. Na drugą stronę ul. Inflanckiej tory będą przechodziły tunelem pod jezdnią. Przy peronie kolejowym powstanie nowa pętla (dotychczasowa o nazwie Doły ulegnie likwidacji) oraz parking „Parkuj i Jedź”.
Następną dużą zmianę w obsłudze transportowej osiedla może przynieść rozważana przez władze miasta budowa linii tramwajowej w ciągu al. Palki i ul. Kopcińskiego od węzła na Dołach (skrzyżowanie Strykowska – Wojska Polskiego) do przecięcia Kopcińskiego z Narutowicza. Tramwaje mogłyby wtedy przejąć obsługę ważnego połączenia przez Rondo Solidarności do szpitala im. Barlickiego, zapewnianą dziś tylko przez linie autobusowe. Realizacja tych planów może jednak nastąpić
dopiero po roku 2023.
Realny termin – 2022 rok
Według wiceszefa ZDiT na opracowanie projektu przebudowy samej części drogowo-torowej potrzeba 12 miesięcy, a dla sieci wodociągowej – 15. Po ukończeniu dokumentacji będzie można ogłosić przetarg na wykonanie prac budowlanych. – Inwestycje o podobnym zakresie trwają z reguły od 20 do 24 miesięcy. Chcemy podzielić prace na etapy, tak by sam ruch tramwajowy mógł powrócić na Wojska Polskiego wcześniej. O szczegółach będzie jednak można mówić dopiero po podpisaniu umowy – zastrzega Sobieraj.
Tymczasem jednak stan techniczny linii tramwajowej
pogarsza się sukcesywnie od wielu lat. Część łodzian obawia się, że wprowadzanie kolejnych ograniczeń prędkości nie wystarczy i konieczne może stać się zawieszenie ruchu jeszcze przed rozpoczęciem przebudowy. – Służby torowo-sieciowe MPK pracują cały czas nad tym, by do tego nie doszło – zapewnia wicedyrektor ZDiT.