Fundusze unijne na przebudowę zdegradowanej linii tramwaju na Doły w Łodzi są już pewne. Dzięki inwestycji trasa zostanie wydłużona do pobliskiego przystanku kolejowego, gdzie powstanie zintegrowany węzeł przesiadkowy. Jeśli uda się sprawnie wybrać wykonawcę i przeprowadzić prace budowlane, całość prac powinna zakończyć się w roku 2021.
– Dziś podpisałam umowę w sprawie dofinansowania przebudowy torowiska wraz z jezdniami w ul. Wojska Polskiego, modernizacji torowiska wzdłuż Strykowskiej oraz jego wydłużenia od dzisiejszej pętli do przystanku kolejowego Łódź Marysin – informuje prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Na drugą stronę ul. Inflanckiej (DK72) tramwaj ma przejeżdżać tunelem. Przybliżenie pętli do peronu kolejowego ma sprzyjać dalszej integracji łódzkiej komunikacji miejskiej z Łódzką Koleją Aglomeracyjną, której pociągi, łączące Zgierz z Widzewem i dworcem Łódź Fabryczna, zatrzymują się na przystanku. Przy przystanku i pętli powstanie również pierwszy w Łodzi parking Park&Ride z prawdziwego zdarzenia. Inwestycja ma kosztować 114 mln zł.
– Z przystanków na łódzkim odcinku linii kolejowej nr 16 korzysta rocznie 120 tys. pasażerów. Mam nadzieję, że przybliżenie tramwaju i budowa parkingu przyniesie nową jakość – dodaje marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień. Urząd Marszałkowski wraz z PKP PLK zamierza
przebudować przystanek na mijankę, co umożliwi zwiększenie liczby uruchamianych pociągów. W ogłoszonym przez PKP PLK przetargu na pakiet inwestycji
nie wpłynęła jednak żadna oferta.
Przetarg zostanie ogłoszony w formule „projektuj i buduj”. – Przed nami przygotowanie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia – zapowiada prezydent. Etap ten ma potrwać 2-3 miesiące. Następnie zostanie ogłoszony przetarg. Władze miasta zakładają, że realizacja będzie mogła rozpocząć się w przyszłym roku i potrwać do 2021 r. Zdanowska przyznaje, że często zdarzające się ostatnio przekraczanie kosztorysów przez oferentów prac budowlanych jest niepokojące, liczy jednak na to, że ewentualny deficyt uda się sfinansować, korzystając z oszczędności na innych przedsięwzięciach.
Jak przypomina marszałek, przebudowa ul. Wojska Polskiego wraz z wydłużeniem linii tramwajowej nie byłaby możliwa bez działań Urzędu Marszałkowskiego jako instytucji zarządzającej funduszami unijnymi. – Przesunęliśmy
łącznie 100 mln zł na transport niskoemisyjny [przesunięte środki pochodziły z puli na termomodernizację budynków – przyp. RC]. Na dofinansowanie samego łódzkiego projektu przebudowy ul. Wojska Polskiego zostanie przeznaczonych 74 mln zł. Z tej samej puli będzie też finansowana wymiana taboru autobusowego w Sieradzu, Radomsku i Skierniewicach na pojazdy niskoemisyjne. Z dbałości o ekologię wynika także tworzenie systemu Wojewódzkiego Roweru Publicznego oraz inwestycje komunikacyjne w innych miastach regionu – podkreśla samorządowiec.