Prace budowlane przy modernizacji i przedłużeniu linii tramwajowej na Doły mogą rozpocząć się w połowie przyszłego roku – wynika z zapowiedzi przedstawicieli Urzędu Miasta. Przebudowa torowiska wzdłuż Wojska Polskiego i Strykowskiej oraz budowa nowego odcinka do przystanku kolejowego ma kosztować 114 mln zł. Padły też zapowiedzi przyznania Łodzi dodatkowych funduszy na zakup niskopodłogowych wagonów.
Łódzki Urząd Marszałkowski oficjalnie ogłosił wczoraj przesunięcie ok. 100 milionów złotych z transportu multimodalnego poza siecią TEN-T – gdzie nie było chętnych do skorzystania – na transport niskoemisyjny. – Pozwoli to dofinansować bardzo dobre projekty, które po pierwszym rozdaniu znalazły się na liście rezerwowej. Wartość dofinansowania unijnego dla wartego 114 mln zł projektu łódzkiego to 74 mln zł. Korzyścią będzie kolejna poprawa jakości transportu tramwajowego w Łodzi oraz skomunikowanie z koleją aglomeracyjną – mówi marszałek Witold Stępień.
Przebudowa potrzebna od dawna
– Wojska Polskiego, jeden z ważniejszych ciągów komunikacyjnych w mieście, to ulica, której przebudowy mieszkańcy domagali się od lat – podkreśla prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Jak dodaje, za inwestycją przemawiają zarówno względy bezpieczeństwa, jak i społeczne – po zużytej infrastrukturze mogą kursować tylko wysokopodłogowe wagony generacji 805N, nieprzystosowane do potrzeb licznie zamieszkujących tę okolicę osób starszych. Zdegradowana jest również nawierzchnia jezdni.
Zarząd Inwestycji Miejskich dysponuje dziś koncepcją wykonania 4-kilometrowego odcinka torowiska oraz 2 km drogi. Na całej długości, począwszy od ul. Franciszkańskiej, tory tramwajowe będą odseparowane od jezdni (zostaną przesunięte na jej północną stronę). ZIM planuje wykonać je jako torowisko zielone. Przystanki będą miały wysokie perony. Wszystkie skrzyżowania po drodze zostaną przebudowane, być może wraz z punktowym poszerzeniem. Elementy infrastruktury, które zostały wymienione w ostatnich latach, mają zostać wykorzystane. Istniejąca droga rowerowa zostanie wydłużona na zachód, do Franciszkańskiej, częściowo jako ciąg pieszo-rowerowy.
Jakie rozwiązania w węźle?
Największe zmiany nastąpią jednak na końcu trasy, w rejonie skrzyżowania Strykowska – Inflancka. Linia zostanie wydłużona od obecnej pętli w rejon przystanku kolejowego Łódź Marysin. – Zakładamy integrację z koleją. Pod ul. Inflancką linia tramwajowa przejdzie wąskim tunelem. Pod wiaduktem znajdą się przystanki tramwajowe, z których będzie można szybko dojść na perony kolejowe – zapowiada wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec. Na południe od Inflanckiej zostanie wybudowany parking „Parkuj i Jedź”.
Z przedstawionych przez Urząd Miasta wizualizacji wynika jednak, że wygoda przesiadania się z pociągu na tramwaj może pozostawiać wiele do życzenia. Czy węzeł przesiadkowy na Marysinie nie okaże się kolejną inwestycją, w której dobre założenia zostaną popsute na etapie realizacji? – Nie zawsze da się umieścić przystanki tramwajowe i kolejowe tuż obok siebie. Na etapie projektu węzeł zostanie tak rozwiązany, żeby przesiadający się pasażerowie nie napotykali barier architektonicznych mimo różnicy wysokości. Lokalizacja peronów może zmienić się na etapie projektu. Będziemy starali się maksymalnie zbliżyć do siebie oba środki komunikacji – zapewnia wicedyrektor ZIM. Jak dodaje, kształt pętli przy torach kolejowych jest na razie zarysowany bardzo ogólnie.
Kolejny zastrzyk wagonów dla MPK?
Już dziś miasto ma zabezpieczony w budżecie cały wkład własny. – Wkrótce spodziewamy się podpisać umowę o dofinansowanie – deklaruje Mikołajec. ZIM planuje zakończenie prac w roku 2021 – będzie to wymagało aneksowania w stosunku do projektu złożonego blisko rok temu, w którym przewidziano finalizację w 2020 r. Zadanie będzie miało formę „projektuj i buduj”. Projektowanie rozpocznie się w tym roku i potrwa co najmniej przez rok – prace projektowe będą wymagały uzgodnień z wieloma jednostkami w mieście. W połowie 2019 r. rozpoczną się prace budowlane, które mogą zająć od półtora roku do 2 lat.
Zielone światło dla przebudowy trasy na Doły to nie jedyna dobra wiadomość dla Łodzi. W ramach środków już poprzednio przeznaczonych dla Łodzi na wniosek władz miasta Urząd Marszałkowski przesunął 21 mln euro w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych z termomodernizacji na zakup taboru tramwajowego. – Będziemy wnioskować o zakup nowego taboru. To konieczne, jeśli chcemy przekonać mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego – podkreśla Zdanowska.