Rozpoczęła się przebudowa kolejnej ulicy w ramach programu Zielone Polesie. Ulica Wólczańska zmieni swój charakter na odcinku między ul. Próchnika i Więckowskiego. Po drodze znajduje się skrzyżowanie z również przebudowywaną w ramach „Zielonego Polesia” al. 1 Maja – będzie to więc pierwsze w Łodzi skrzyżowanie dwóch ulic-ogrodów.
– Pierwszeństwo będzie wynikało tu z reguły prawej ręki. Liczymy na kulturę użytkowników – mówi Bartosz Zimny z Zarządu Inwestycji Miejskich. Oprócz tego obie ulice staną się strefami zamieszkania: zgodnie z przepisami piesi na całej szerokości jezdni będą mieli pierwszeństwo przed samochodami, które nie będą mogły przekraczać prędkości 20 km/h. Wólczańska będzie jednokierunkowa dla samochodów, a dwukierunkowa dla rowerów. Po przebudowie nie będzie tu już wydzielonego kontrapasa – szerokość jezdni zostanie zmniejszona kosztem chodników. – Ulice-ogrody mają być końcówkami nerwowymi układu transportowego – dodaje przedstawiciel ZIM.
Aleja 1 Maja i Wólczańska będą także uzupełniały się, jeśli chodzi o miejsca parkingowe. Po przebudowie na al. 1 Maja pod Akademią Muzyczną będzie ich nieco mniej – ograniczenie ich liczby było konieczne dla urządzenia placu pod siedzibą uczelni. Ubytek ten został z nawiązką zrekompensowany na Wólczańskiej w pobliżu siedziby Teatru Arlekin.
Do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia wzoru na tarczy skrzyżowania. ZIM planował ułożenie z kostki
róży wiatrów, co spotkało się jednak z krytyką wielu łodzian. Być może zamiast niej zostanie ułożony inny wzór z kostki, przedstawiający bardziej charakterystyczny dla Łodzi motyw. – Jesteśmy w kontakcie z lokalnymi działaczami społecznymi, którzy zgłosili swoją propozycję. Za wcześnie na ujawnianie szczegółów. Nie wypada jednak, by skrzyżowanie ulic-ogrodów miało postać zwykłego pustego kwadratu – deklaruje Zimny.
Materiały wykończeniowe będą takie same, jak na innych przebudowanych ulicach na Starym Polesiu. Będzie to ozdobna kostka betonowa, uzupełniona galanterią kamienną. – Zastosujemy dużo mebli miejskich oraz indywidualnie zaproponowaną zieleń. Po kilkunastu latach, gdy drzewa urosną, będzie to oznaczało prawdziwą zmianę jakościową – zapowiada Zimny.
ZIM planuje każdego roku poddawać przebudowie na ogrody co najmniej trzy ulice. Oprócz Wólczańskiej i al. 1 Maja tegoroczna trwająca inwestycja obejmuje też
kolejny odcinek ul. Pogonowskiego. Termin ukończenia prac to koniec października. – Nie spodziewamy się opóźnień – twierdzi rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Tomasz Andrzejewski. Poprzednio na ul. Pogonowskiego miało miejsce opóźnienie, tłumaczone przez ZIM koniecznością koordynacji prac z Łódzką Spółką Infrastrukturalną, która przebudowywała kanalizację.