Zarówno Łódź, jak i Konstantynów Łódzki planują wyremontować swoje części podmiejskiej trasy tramwajowej 43A. Nieużywana od 2019 r. infrastruktura może zostać zmodernizowana w wyniku rozstrzygnięcia wspólnego przetargu obu gmin. Z taką inicjatywą wystąpił burmistrz Konstantynowa.
Jak informowaliśmy na naszych łamach w maju,
władze Konstantynowa Łódzkiego nie ogłosiły wciąż zapowiadanego przetargu na modernizację linii tramwajowej do Łodzi na odcinku od trójkąta manewrowego na pl. Wolności do granicy miasta. Miało być to związane m.in. z przedłużającymi się analizami dotyczącymi rozwiązań z branży energetycznej. Najprawdopodobniej miasto ostatecznie nie uruchomi jednak postępowania samodzielnie.
Będzie ważne porozumienie międzygminne? – Gmina Konstantynów Łódzki podjęła działania zmierzające do zawarcia z Łodzią porozumienia międzygminnego w sprawie wspólnej realizacji inwestycji polegającej na modernizacji linii tramwajowej w ciągu ul. Konstantynwskiej od pętli Zdrowie [w Łodzi] do pl. Wolności w Konstantynowie – powiedziała nam bowiem Marlena Kamińska, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim. Dokument ma regulować m.in. prawa i obowiązki stron oraz warunki prowadzenia przedsięwzięcia. – Podpisanie porozumienia umożliwi ogłoszenie jednego postępowania przetargowego na przygotowanie dokumentacji projektowej oraz na wybór wykonawcy prac – dodaje nasza rozmówczyni.
Przedstawicielka UM Konstantynów podkreśliła, że roboty mają mieć charakter kompleksowy, a po ich zakończeniu możliwe ma być wznowienie obsługi tramwajowego połączenia Konstantynowa Łódzkiego i Łodzi. Linia oznaczona symbolem 43A przestała funkcjonować w marcu 2019 r. Od tamtej pory stolice aglomeracji z ośrodkiem satelickim spina autobusowa linia zastępcza.
Nie są wciąż gotowe rozwiązania dotyczące układu zasilania – Burmistrz Konstantynowa Łódzkiego zarekomendował rozpoczęcie prac związanych z wypracowaniem treści porozumienia międzygminnego wraz z określeniem ramowego przedziału czasowego na podjęcie porozumienia uchwałami rad miejskich Konstantynowa Łódzkiego i Łodzi – stwierdziła także Marlena Kamińska. Poinformowała nas również, że nie zakończyły się jeszcze analizy dotyczące przygotowanego już bilansu energetycznego układu zasilania na trasie po jej modernizacji. Są one prowadzone przez Zarząd Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi.
W czerwcu pojawiła się również szansa na przeprowadzenie remontu dalszej części trasy – biegnącej z Konstantynowa Łódzkiego do Lutomierska.
Inwestycja mogłaby być dofinansowana ze środków Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wciąż brakuje jednak w tej sprawie konkretów.