Prawie pewne jest już przekazanie zajezdni tramwajowej Brus łódzkiemu MPK. Przewoźnik opracuje potem szczegółową koncepcję dalszego funkcjonowania obiektu, który dziś jest placówką o charakterze muzealnym tworzoną dzięki pracy wolontariuszy. Baza położona jest na obrzeżach Łodzi, przy podmiejskiej linii tramwajowej do Konstantynowa Łódzkiego, która – choć na razie jest nieczynna – wkrótce ma doczekać się remontu.
Pod koniec zeszłego roku informowaliśmy o
prowadzonych przez samorząd miasta Łodzi pracach mających na celu wykrystalizowanie nowej koncepcji zagospodarowania terenu zajezdni tramwajowej Brus. Obiekt wykorzystywany był do 2012 r. przez nieistniejącą już spółkę Tramwaje Podmiejskie, która dawniej obsługiwała linie do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. Wówczas część taboru przedsiębiorstwa oraz realizowane przez nie zadania przejęło łódzkie MPK.
Prawie dekada działalności KMST Nowy przewoźnik, który utrzymywał ruch na wspomnianych trasach do 2019 r., kiedy z uwagi na zły stan techniczny infrastruktury przewozy zawieszono, eksploatuje dwie duże zajezdnie tramwajowe – Telefoniczna i Chocianowice. Tabor przeznaczony na linie podmiejskie został więc przekazany do posiadanych już wcześniej baz. Obiekt na Brusie miał stać się muzeum transportu pod roboczą nazwą LaBoT, ale z uwagi na wysokie koszty realizacji do urzeczywistnienia tej koncepcji nie doszło.
Mimo to pełni on funkcję muzeum. Zajezdnią opiekuje się bowiem obecnie Klub Miłośników Starych Tramwajów, który urządza tam okolicznościowe wystawy i gromadzi historyczne pojazdy – własne oraz podmiotów zewnętrznych. Działalność stowarzyszenia opiera się jednak na pracy wolontariuszy, co przekłada się na ograniczenie możliwości finansowych i organizacyjnych klubu.
Po 27 latach zajezdnia wróci do MPK? Było więc jasne, że opieka KMST zapewni bruskiej remizie przetrwanie, ale nie przekształci jej w pełnoprawne muzeum. W krótkim komunikacie samorząd poinformował o swoich nowych planach. – Na 99 proc. zajezdnia w najbliższym czasie, w dość naturalny sposób, przejdzie pod opiekę spółki Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Trwają ostatnie związane z tym uzgodnienia – mówi Jolanta Baranowska, inspektor w Biurze Rzecznika Prasowego Urzędu Miasta Łodzi. Dodaje, że to MPK będzie następnie tworzyć koncepcję dalszego funkcjonowania zajezdni.
Przypomnijmy, że od kilkunastu lat MPK prowadzi już własne muzeum funkcjonujące pod nazwą Muzeum Komunikacji Miejskiej. Obiekt mieści się w centrum miasta, przy ul. Wierzbowej. Warunki lokalowe nie pozwalają jednak na organizację tam np. ekspozycji taboru historycznego. Dodajmy także, że przed powstaniem spółki Tramwaje Podmiejskie w 1994 r. zajezdnia Brus wchodziła w struktury MPK, choć przedsiębiorstwo działało wówczas w odmiennej formule prawnej i organizacyjnej.