Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Łódź: Zamiast strajku będą podwyżki. Niestety, dla pasażerów też

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Łódź: Zamiast strajku będą podwyżki. Niestety, dla pasażerów też
fot. Roman Czubiński
Zapowiadany na poniedziałek strajk motorniczych i kierowców łódzkiego MPK nie dojdzie do skutku. Związkowcy porozumieli się z zarządem co do postulowanych przez siebie podwyżek. Koszty zostaną jednak przerzucone na podróżnych.

O porozumieniu poinformował prezes MPK. Porozumienie kończące spór zbiorowy podpisano – według niego – dziś przed południem. Postulaty płacowe związkowców zostały spełnione. – Pracownicy od 1 września dostaną podwyżkę stawki godzinowej o 2 zł, a miesięcznej – o 340 zł – mówi Papierski. Strona związkowa ustąpiła, przynajmniej na razie, w sprawie daty wyrównania: wynagrodzenia według nowych zasad mają być naliczane z wyrównaniem od 1 września, a nie – jak żądali wcześniej pracownicy – od 1 czerwca.

Związki nie będą przeciw

Jeszcze przed kilkoma dniami – jak pisaliśmy – przedstawiciele MPK zarzekali się, że pieniędzy na podwyżkę nie ma. Dodatkowych środków nie znaleziono też w budżecie miasta. Co więc uległo zmianie? – Mamy obietnicę związków zawodowych, że nie ustosunkują się negatywnie do propozycji podwyżek cen biletów – mówi prezes.

Inaczej przedstawia ten aspekt porozumienia przewodniczący „Solidarności” MPK Łódź Andrzej Szymczak. – O wydawaniu opinii w sprawie podwyżek decydują struktury regionalne. Prawdopodobnie przyjmą one po prostu podwyżki cen do wiadomości – przewiduje związkowiec.

Jeszcze rzadsze kursy? Być może...

Właśnie przerzucenie kosztów na pasażerów MPK jest, według prezesa – oprócz ograniczania liczby kursów – jedynym możliwym sposobem wygospodarowania funduszy na podwyżki. Nie jest wykluczenie połączenie w jakimś stopniu tych dwóch kierunków. Bilety mają podrożeć o ok. 10% – bilet 20-minutowy może więc wkrótce kosztować 4,40 zł. Konkretne decyzje zapadną w najbliższych tygodniach na sesji Rady Miejskiej, być może zwołanej w trybie nadzwyczajnym.

– Nie grozi nam utrata płynności finansowej. Miasto rozlicza się z nami w formie rekompensaty. Wyrażając zgodę na podpisanie porozumienia, samorząd powinien zabezpieczyć konieczne środki właśnie w rekompensacie – zapewnia Papierski. Wysokość koniecznej kwoty jest szacowana na 7 mln zł tylko w bieżącym roku.

Pasażerowie na marginesie

Czy MPK nie obawia się, że – wobec kolejnej w ostatnich latach podwyżki cen – pasażerowie odwrócą się od transportu zbiorowego? – Zawsze można snuć takie przypuszczenia. Liczymy jednak, że nie spowoduje to utraty wpływów z biletów – odpowiada prezes.

Widmo utraty pasażerów – i, w konsekwencji, jeszcze większego zakorkowania miasta oraz pogorszenia jakości życia – nie spędza snu z powiek także przynajmniej części związkowców. – O podwyżkach cen biletów lub ograniczaniu połączeń będzie decydowała Rada Miejska. Nie myślę o tym – ani też o wpływie takich działań na liczbę pasażerów – bo nie mam na to wpływu. Jako związki dbamy o interesy pracowników – deklaruje Szymczak.

Obie strony koncentrują się więc na własnych korzyściach partykularnych: dla zarządu MPK jest to wynik finansowy, dla związków – podwyżka wynagrodzeń. Nie negując ani celowości redukcji deficytu w budżecie spółki, ani potrzeby lepszego opłacania pracowników – należy z przykrością zauważyć, że partnerzy dialogu wydają się zapominać o samym celu działania komunikacji publicznej. Ryzyko odwrócenia się jeszcze większej liczby łodzian od transportu zbiorowego – który już dziś nie cieszy się w Łodzi najlepszą opinią – jest bagatelizowane lub całkiem pomijane. Żadna ze stron nie wspomina o zabiegach na rzecz poprawy efektywności połączeń tramwajowych i autobusowych – choć konkretne propozycje takich działań są wysuwane przez organizacje pozarządowe od dawna. Nie słychać też o planach rezygnacji z przeskalowanych i kosztownych miejskich inwestycji, takich jak zapowiadana budowa nowego gmachu Urzędu Miasta w Nowym Centrum Łodzi – choć taki krok mógłby uwolnić w kolejnych latach duże środki w napiętym miejskim budżecie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Kasper Fiszer 02 września 2023

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Kasper Fiszer 02 września 2023

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5