Władze Łodzi zamierzają kupić 15 nowych tramwajów z opcją na 15 kolejnych. Ich konfiguracja ma być zbliżona do eksploatowanych już w mieście Moderusów Gamma. Postępowanie ma zostać ogłoszone w najbliższych tygodniach.
Podobnie jak przy poprzednich zakupach, miasto zamierza skorzystać z dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej. Samorząd deklaruje, że dokumentacja konieczna do udziału w konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych jest już przygotowana. Wniosek ma zostać złożony od razu po ogłoszeniu naboru.
Według deklaracji prezesa MPK Łódź specyfikacja nowych wagonów ma być zbliżona do Moderusów Gamma LF 06 AC, z których ostatni
został dostarczony przez Modertrans w grudniu ubiegłego roku. Przewoźnik chwali sobie zwłaszcza układ podwozia z wózkami skrętnymi, dzięki którym wagony lepiej współpracują z torowiskiem na łukach. – Układ członów i wózków w Moderusach jest przyszłościowy. W kolejnych zamówieniach będziemy chcieli konfigurować tramwaje w podobny sposób –
zapowiadał prezes Zbigniew Papierski w rozmowie z TP już pod koniec 2022 r.
Jak tłumaczył wówczas nasz rozmówca – gdy MPK kupowało poprzednie serie wagonów niskopodłogowych (Cityrunnery od Bombardiera w roku 2000, Pesy Tramicus w 2007 i Swingi w latach 2014 i 2017), na rynku nie było niskopodłogowych wagonów wąskotorowych z wózkami skrętnymi. Przewoźnik dostosowywał więc warunki zamówienia do sprawdzonych i dostępnych konstrukcji. Zmianę podejścia przyniósł dopiero
przetarg z 2019 r. na 30 wagonów zamówionych jako część pakietu „Tramwaj dla Łodzi” (w którym zresztą formalnie zamawiającym był Zarząd Inwestycji Miejskich, a nie MPK). Zwycięzcą tamtego postępowania został właśnie Modertrans.
Zapowiadany przetarg ma być podzielony na dwie części. 15 tramwajów zostanie zamówionych w ramach zakresu podstawowego. Kolejnych 15 będzie objętych prawem opcji. Pierwsze wagony mają wyjechać na linie w 2026 r. Według wyliczeń samorządu po finalizacji dostaw (o ile zostanie zrealizowany zakres rozszerzony) liczba tramwajów niskopodłogowych w MPK – z używanymi włącznie – wzrośnie do 175, co pozwoli wystawiać brygady niskopodłogowe na wszystkich lub prawie wszystkich liniach.