Ministerstwo Rozwoju wpisało projekt „Tramwaj dla Łodzi” do zaktualizowanego szczegółowego opisu osi priorytetowych Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014-2020. Otwiera to przed miastem drogę do skorzystania bez konkursu ze wsparcia unijnego przy realizacji przebudowy 11 km torowisk, zakupu 30 niskopodłogowych tramwajów oraz modernizacji zajezdni na Chocianowicach. Szacowane dofinansowanie może sięgnąć aż 411 milionów złotych.
Decyzja oznacza, że zadanie zostało uznane za strategiczne dla społeczno-gospodarczego rozwoju regionu. Aby skorzystać z dofinansowania bez konieczności przystępowania do konkursu, łódzki Urząd Miasta musi złożyć wniosek do końca roku. Według deklaracji władz Łodzi oraz zestawienia na stronie Ministerstwa Rozwoju dokument ma być gotowy w IV kwartale bieżącego roku.
Plany inwestycyjne, których wartość szacuje się na 634,93 milionów złotych, obejmują przebudowę szeregu odcinków torów na terenie głównie południowej części miasta (al. Śmigłego-Rydza, odcinki Dąbrowskiego, Przybyszewskiego, Kilińskiego, Rzgowskiej i Kopcińskiego) oraz budowę dwóch nowych (ul. Broniewskiego – częściowo w śladzie torowiska zlikwidowanego w 1993 r. - i Nowowęglowej w Nowym Centrum Łodzi). Do obsługi zmodernizowanych i nowo powstałych tras zostanie kupionych 30 niskopodłogowych wagonów tramwajowych. Pojazdy będą stacjonowały w zajezdni Chocianowice, która zostanie zmodernizowana dla ich potrzeb.
Projekt jest w trakcie realizacji. W listopadzie lub grudniu będzie gotowy program funkcjonalno-użytkowy i studium wykonalności wraz z decyzjami środowiskowymi. Latem tego roku rozpocznie się z kolei przebudowa skrzyżowania Dąbrowskiego – al. Śmigłego-Rydza, która została włączona do zakresu rzeczowego, choć dokumentacja dla niej powstała już wcześniej. Reszta będzie realizowana etapowo, w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, do końca 2021 r. (władze miasta chcą zdążyć z zakończeniem przed wystawą Expo 2022, o której goszczenie się ubiegają).