Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi rozpisał przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy linii tramwajowej od pętli Chojny Kurczaki do Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki. Opracowanie będzie gotowe w ciągu roku.
Jak podaje ZIM, celem opracowania jest wielokryterialna analiza możliwości i uwarunkowań technicznych, ekonomicznych i środowiskowych, określonych wariantów budowy nowej linii tramwajowej, mająca na celu ustalenie zasadności inwestycji i określenie zakresu rozbudowy sieci transportu zbiorowego w celu lepszego skomunikowania szpitala CZMP i okolic oraz określenie optymalnego rozwiązania dla docelowego układu osiedla oraz szpitala ICZMP. Wykonawca musi też sporządzić ekspertyzę techniczną w zakresie weryfikacji stanu technicznego oraz przydatności obiektów inżynierskich, dokumentację geotechniczną, inwentaryzację zieleni, wniosek o wydanie decyzji środowiskowej oraz lokalizacyjnej, pozwolenia wodnoprawnego.
Studium będzie stanowić podstawę do przeprowadzenia postępowania na wybór wykonawcy programu funkcjonalno-użytkowego, uzyskania decyzji środowiskowej oraz decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Trzy wariantyPrzewidziano trzy możliwe warianty przebiegu. Pierwszy zakłada poprowadzenie torowiska w pasie dzielącym jezdnie Rzgowskiej do pętli autobusowo-tramwajowej zlokalizowanej na terenie pomiędzy ul. Rzgowską a al. Matek Polskich na odcinku pomiędzy ul. Paradną a ul. Józefów. W ramach pętli tramwajowej przewidziano dwa perony (odjazdowe) i jeden peron przyjazdowy (dla wysiadających), a także parking przesiadkowy. Zachowana ma być pojemność dotychczasowej pętli autobusowej – preferowane są przesiadki w obrębie wspólnych peronów.
Kolejny wariant zakłada poprowadzenie torowiska do istniejącej pętli autobusowej przy ICZMP, z podwariantem zakładającym poprowadzenie trasy w pasie zieleni pomiędzy jezdniami ul. Rzgowskiej do ul. Paradnej, a następnie al. Matek Polskich do istniejącej pętli autobusowej. W ul. Matek Polskich torowisko będzie poprowadzone w jezdni.
Trzeci wariant przewiduje poprowadzenie torowiska do parkingu zlokalizowanego w zachodnio-południowym narożniku ICZMP, gdzie powstałaby pętlą autobusowo-tramwajowa. Wyodrębniono dwa podwarianty – wariant 3A zakłada poprowadzenie torowiska w pasie zieleni pomiędzy jezdniami ul. Rzgowskiej a następnie po terenie istniejącej pętli autobusowej zostanie wprowadzona w al. Matek Polskich. Natomiast wariant 3B przewiduje wytyczenie torowiska w pasie zieleni pomiędzy jezdniami ul. Rzgowskiej do ul. Paradnej a następnie al. Matek Polskich.
Może być kraniec dla taboru dwukierunkowego
Założenia przewozowe dla trasy zakładają obsługę dwóch linii tramwajowych – pojemność pętli musi wynosić min. cztery składy/wagony wieloczłonowe po 32 m. We wszystkich wariantach w przypadku braku miejsca na pętlę tramwajową zamawiający przewiduje kraniec dla tramwajów dwukierunkowych.
Na trasie przewidziano przytanki jednostanowiskowe z wiatami trzyprzęsłowymi. W przypadku odcinków jednotorowych wykonawca przeanalizuje możliwość wykonania peronów tramwajowych po obu stronach toru. Przystanki powinny być w miejscach zbliżonych do obecnych przystanków autobusowych. Na trasie wykonawca ma rozważyć – pod kątem kosztów wykonania i utrzymania – dwa warianty zabudowy torowiska: zielone i w tłuczniu. Powstać ma też podstacja, która może być też ulokowana w istniejącym budynku.
Wykonawca dla każdego z wariantów przeprowadzi stosowną analizę ekonomiczną. Przeprowadzi też analizę wpływu nowej linii tramwajowej na przepustowość skrzyżowań ul Rzgowskiej z ul. Kurczaki/Strażacką, Kosynierów Gdyńskich/św. Wojciecha, Kolumny/Paradną i ul. Józefów z uwzględnieniem korekty ich geometrii na potrzeby poprowadzenia linii tramwajowych. Będzie też w kontakcie z ICZMP – jako głównym interesariuszem projektu.
Prace nad studium potrwają rokZamawiający przewiduje możliwość zlecenia dodatkowych prac. Dodatkowe zamówienia będą obejmować opracowanie dokumentacji niezbędnej do wykonania studium oraz wniosków o wydanie decyzji administracyjnych wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami oraz inne prace projektowe lub analityczne będące powtórzeniem tego samego rodzaju prac, co w zamówieniu podstawowym.
Termin składania ofert mija 16 stycznia. O wyborze zdecydują cena (60%) i gwarancja rękojmi (40%). Na realizację zamówienia przeznaczono 12 miesięcy.
Budowę tramwaju do ICZMP sugerował wywodzący z Łodzi Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii. Jak
dodawał, Łódź może liczyć na dofinansowanie dokumentacji projektowej w ramach programu POIiŚ, a budowy – w ramach programu unijnego FeNIKS, pod warunkiem zapewnienia 15-procentowego wkładu własnego. Koszt inwestycji z taborem szacowano na 230 mln zł. Władze Łodzi dość sceptycznie odniosły się do tej propozycji, argumentując, że priorytety miasta co do inwestycji w sieć tramwajową są inne – a do tego miasto sprawiało wrażenie zaskoczonego ministerialną propozycją.