Z powodu braku kierowców i motorniczych władze Łodzi tylko w ograniczonym zakresie zwiększą częstotliwość kursowania wraz z rozpoczęciem roku szkolnego. Więcej tramwajów i autobusów wyjedzie na ulice 1 października, o ile do tego czasu uda się pozyskać więcej prowadzących i zażegnać groźbę ich strajku. Dobrą wiadomością jest za to zakończenie remontu bieżącego linii tramwajowej na Teofilów.
Początek roku szkolnego tradycyjnie oznaczał w Łodzi przejście z wakacyjnego rozkładu jazdy komunikacji miejskiej na rozkład roboczy, w którym tramwaje i autobusy kursowały częściej. Tym razem jednak – jak tłumaczą władze miasta, „w obliczu problemów z zapewnieniem odpowiedniej liczby kierowców” – zmiany będą następowały stopniowo.
1 września do 15-minutowej częstotliwości powróci kilka linii autobusowych, na liniach 53D i 64B zostaną uruchomione kursy szkolne (z podjazdem pod szkołę podstawową nr 158 na Sikawie), a dzięki zakończeniu
prac gwarancyjnych na ul. Kilińskiego na wcześniejsze trasy powrócą tramwaje linii 12, 14 i 18 oraz autobusy Z1. Nie wiadomo za to, kiedy będzie można wznowi kursowanie tramwajów po odcinku Kilińskiego na północ od Narutowicza – jeden z łodzian złożył odwołanie od decyzji ministerstwa kultury, która umożliwia wyburzenie
zagrażającej pasażerom zabytkowej kamienicy.
W październiku będzie więcej kursów... jeśli pozwolą kadry
Szerszy zakres mają mieć zmiany, których wprowadzenie planuje się na początek października. Początek roku akademickiego ma przynieść powrót do rozkładów jazdy z czerwca br. (i tak okrojonych w stosunku do częstotliwości sprzed pandemii COVID-19). Linia tramwajowa 11 znów będzie kursować co 7,5 minuty, a linia 17 ponownie zostanie wydłużona do pętli Stoki. Autobusy linii 52, 55, 58AB, 59, 73, 83 i 99 będą pojawiać się na przystankach w dni robocze co 15 minut, a 70 i 81 – co 10. Linia 53 w wariantach A i E będzie kursować częściej, do stałych rozkładów jazdy (bez wzmocnień sezonowych) powrócą za to linie 51AB, 85 i 93, a warianty 55B i 80B oraz linie turystyczne przestaną kursować w ogóle. Linia 75AB powróci na końcowy odcinek trasy do dworca Łódź Widzew, skrócona do stałej pętli (Włókniarzy – Legionów) zostanie za to linia Z13. Na dwa warianty (A i B) zostanie znów podzielona linia 96. W soboty utrzymana zostanie 20-minutowa częstotliwość kursowania.
Nie wiadomo jednak, czy na wprowadzenie tych zmian pozwoli sytuacja kadrowa w MPK. – Zastrzegamy, iż ostateczne decyzje o wprowadzeniu poszczególnych zmian zaplanowanych na październik zostaną podjęte w ciągu najbliższych tygodni, na podstawie informacji przekazanych przez MPK – wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu zapowiada Maciej Sobieraj. Jak wiadomo, na całym polskim rynku pracy brakuje kierowców i motorniczych – a pojedyncze przypadki pozyskania pracowników z Ukrainy, którymi chwali się MPK w mediach społecznościowych, to za mało w stosunku do potrzeb. Pamiętajmy też, że w najbliższy poniedziałek ma rozpocząć się, zapowiedziany przez „Solidarność” MPK Łódź,
bezterminowy strajk prowadzących.
Linia na Teofilów już w pełni przejezdna
Ważną, korzystną zmianę odczują za to mieszkańcy osiedla na Teofilowie i pracownicy zakładów w pobliskiej dzielnicy przemysłowej. Zakład Torów i Sieci MPK zakończył
prace przy naprawie linii tramwajowej na ul. Aleksandrowskiej. Prowadzone wieczorami oraz w weekendy roboty (na odcinku Żabieniec – Szczecińska – Kochanówka zamiast tramwajów kursowały wtedy autobusy zastępcze) dobiegły końca. Z początkiem września tramwaje znów zaczną obsługiwać Teofilów przez cały dzień od rana do wieczora.
Prace na ul. Aleksandrowskiej miały charakter interwencyjny: pogarszający się od wielu lat stan techniczny torów mógł doprowadzić do zawieszenia ruchu, tak jak stało się to
na wielu innych odcinkach łódzkiej sieci. Wymiana zużytych podkładów, szyn i elementów sieci trakcyjnej pozwoliła odsunąć to zagrożenie. W dłuższej perspektywie konieczna będzie jednak bardziej gruntowna modernizacja linii.
Objazdy i przystanki na żądanie
We wrześniu ma też nastąpić kilka pomniejszych zmian w układzie linii autobusowych. Na Kozinach
budowa kolejowego tunelu średnicowego wymusi w drugiej połowie miesiąca zamknięcie ul. Kasprzaka na kilkanaście dni – objazdem pojadą linie 65AB, 87AB i 99. Linia Z1 będzie mogła ponownie pojechać prosto ul. Kilińskiego między Senatorską a Tymienieckiego. Na Kurczakach zmieni się trasa linii 63 – powodem będzie remont ul. Strażackiej. – Zmiany w kursowaniu poszczególnych linii wprowadzane będą również w przypadku rozpoczęcia prac na ul. Ossendowskiego, Brukowej, Pomorskiej, Abramowskiego, Maratońskiej, Kaczeńcowej, Telefonicznej, Boya Żeleńskiego i Północnej – wyliczono w komunikacie ZDiT. Zmieni się też trasa inii 65A, która pojedzie do Portu Lotniczego Łódź nową trasą przez ul. Kopernika i al. Włókniarzy.
Wciąż rozszerza się łódzka
sieć przystanków na żądanie. 1 września taki status otrzyma ok. 80 kolejnych punktów zatrzymania. Według ZDiT oraz MPK korzyści płynące z takiego rozwiązania to mniejsze zużycie paliwa w autobusach, poprawa płynności ruchu, a w niektórych przypadkach – także skrócenie rozkładowego czasu przejazdu.