Najtańsze oferty na rewitalizację Legionów i Cmentarnej po niedawnych aukcjach elektronicznych opiewały na kwotę ok. 117 mln zł przy budżecie określonym na 49 mln zł. Miasto sygnalizowało, że w tej sytuacji konieczne może być ograniczenie zakresu robót, ale ostatecznie udało się wyasygnować dodatkowe środki.
Przedmiotem zamówienia jest przebudowa układu drogowego ul. Legionów na odcinku od pl. Wolności do ul. Żeligowskiego oraz ul. Cmentarnej na odcinku od ul. Legionów do ul. Ogrodowej, wraz z infrastrukturą techniczną i meblami miejskimi oraz przebudowa ulicy Cmentarnej w śladzie planowanego przedłużenia ul. Karskiego. Zamówienia mają zostać wykonane do końca sierpnia 2023 r. Więcej o założeniach pisaliśmy
tutaj.
Zamówienie jest podzielone na trzy części. Część I obejmuje odcinek Legionów od pl. Wolności do Gdańskiej. Przedmiotem części II jest odcinek ulicy od Gdańskiej do Żeligowskiego, a III – ulicy Cmentarnej. Budżet na ten cel
został określony na łączną kwotę 49,1 mln zł – 14,3 mln zł na część I, 22,1 mln zł na część II i 12,7 mln zł na część III. W marcu przeprowadzono aukcje elektroniczne – co prawda wykonawcy zeszli z ceny, ale oferty nadal znacząco przewyższały budżet. Na pierwsze miejsce w każdej części wysunęło się konsorcjum firm Balzola Polska i Lantania, które zaproponowało 50 mln zł dla części I, 40,2 mln zł dla części II i 26,4 mln zł dla części III.
Po aukcjach Łódź nie wykluczała, że konieczne będzie zrezygnowanie z części inwestycji. Ostatecznie udało się jednak wygospodarować dodatkowe środki. – Zrealizujemy inwestycję w całym zakresie na wszystkich trzech odcinkach. Na ul. Legionów i Cmentarnej wymienimy sieci podziemne i położymy instalację ciepłowniczą. Będzie nowa nawierzchnia jezdni, nowoczesne torowisko tramwajowe i równe chodniki. Do tego zieleń – na ulicy Legionów posadzimy drzewa – zapowiada Agnieszka Kowalewska-Wójcik, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich.
Tramwaje zniknęły z ul. Legionów od Gdańskiej do Zielonej oraz z ul. Cmentarnej i Srebrzyńskiej od Legionów do pętli Koziny jesienią 2019 r. z powodu złego stanu infrastruktury. Zakres prac nie obejmuje całości wyłączonych z ruchu tras. Postępowaniem nie są objęte torowiska znajdujące się poza jezdnią: na 700-metrowym odcinku Legionów od Żeligowskiego do Zielonej oraz 1-kilometrowym odcinku Ogrodowej i Srebrzyńskiej od Cmentarnej do pętli Koziny. Torowiska te są obecnie rozjeżdżone przez parkujące samochody i podlegają szybkiej degradacji. Bez stosownych napraw powrót tramwajów nie będzie możliwy.