Jak zapowiedział niedawno w Łodzi marszałek województwa Grzegorz Schreiber, samorząd zamierza nadal rozbudowywać system linii regionalnych finansowanych z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. O dodatkowe kursy mają wnioskować mieszkańcy miejscowości, które pozostają pozbawione regularnego transportu pasażerskiego. – Wsłuchujemy się w te głosy – zapewnia samorządowiec.
W tym roku po raz kolejny samorząd wojeœództwa łódzkiego
rozszerzył organizowaną przez siebie siatkę połączeń autobusowych, uruchamiając trzy nowe linie: z Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna, z Lutomierska do Poddębic i z Łodzi do Łęczycy. Trasa tej ostatniej rozwiązuje – przynajmniej w dużej części – problemy komunikacyjne na terenie gminy Ozorków. Okrężna trasa wiedzie bowiem m.in. przez Sokolniki-Las, popularną miejscowość wypoczynkową, która
do niedawna była niemal odcięta od świata dla niedysponujących własnym samochodem.
Mieszkańcy regionu wnioskują o kolejne połączenia – Mamy teraz już 39 linii autobusowych, które łączą nie tylko gminy, ale i powiaty. To razem 1500 km tras. Daje to obraz tego, co już udało się zrobić – stwierdził marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber podczas krótkiej konferencji prasowej. – 256 miejscowości zostało wytartych z białych plam połączeń komunikacyjnych – podkreślał. Dodał też, że często spotyka się z wdzięcznością mieszkańców obszarów, które zostały włączone do systemu transportowego zbudowanego w oparciu o rządowy Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Zdaniem samorządowca nie można jednak na obecnym etapie zakończyć działań zmierzających do poprawy sytuacji komunikacyjnej regionu. – Ludzie piszą do UMWŁ: dlaczego do nas nie uruchomicie połączeń? – opowiadał, zwracając uwagę, że są jeszcze miejscosości, do których nie dociera transport zbiorowy. – My wsłuchujemy się w te głosy i poszerzamy program komunikacyjny w województwie łódzkim – zapewnił.
Przybywa linii dotowanych, ale ubywa kursów komercyjnych – Będziemy chcieli dalej coraz bardziej rozszerzać siatkę połączeń, aby dotrzeć do jak największej liczby mieszkańców – zadeklarował Grzegorz Schreiber. W jego opinii ważnym elementem systemu transportowego województwa jest przy tym skomunikowanie autobusów regionalnych z Łódzką Koleją Aglomeracyjną. – To zapewnia nam logicznie skonstruowaną całość – ocenił marszałek.
Choć na terenie województwa przybywa połączeń dotowanych, dużym problemem jest utrzymujący się regres dotyczący działalności komercyjnej przewoźników. Przykładowo na trasie z Łodzi do Rawy Mazowieckiej i Nowego Miasta nad Pilicą kursują obecnie tylko cztery pary autobusów. Przed pandemią było ich kilkanaście, w tym przewoźników, którzy całkowicie wycofali się z obsługi połączenia.