Władze Łodzi otworzyły oferty w trzecim już przetargu na kolejną edycję Łódzkiego Roweru Publicznego. Zgłosili się ci sami oferenci, co w poprzedniej edycji. Niestety, ich oferty ponownie są droższe, niż przewidywał zamawiający.
Zarząd Dróg i Transportu, odpowiedzialny – między innymi – za organizację systemu ŁRP, planował wydanie na jego działanie przez 4 pełne sezony 22 milionów złotych. Pierwsza oferta, złożona przez firmę Homeport, jest o 5 mln zł droższa od tej sumy. Druga, którą przedstawiło konsorcjum Orange Polska i Roovee, przewyższa kosztorys aż o 13 milionów.
Cena nie jest jedyną różnicą między propozycjami. ZDiT pozwolił na udział w przetargu zarówno oferentom z systemami trzeciej, jak i czwartej generacji. Homeport chce uruchomić w Łodzi rower publiczny III generacji (z klasycznymi stacjami i elektrozamkami, działającymi tak, jak system ŁRP w latach 2016-2019). Jego konkurent stawia na system generacji IV, pozbawiony tych elementów, za to z panelami sterującymi umieszczonymi na rowerach. W celu zmniejszenia kosztów w warunkach przetargu zastrzeżono jednak, że wypożyczonego roweru i tak nie będzie można zostawić w dowolnym miejscu – zostanie wyznaczonych 150 punktów zwrotu, zapewne w miejscach odpowiadających w większości stacjom z poprzedniej edycji.
Choć pierwsza edycja systemu ŁRP okazała się wielkim sukcesem nie tylko pod względem frekwencji, w przetargu nie wziął udziału jej operator – Nextbike Polska. Obie firmy, które złożyły oferty, były także uczestnikami
poprzedniego, unieważnionego postępowania. Jak wówczas pisaliśmy, firma Roovee jest w Polsce znana z prowadzenia systemów roweru publicznego w Olsztynie i Włocławku oraz szeregu mniejszych miast, takich jak Chodzież, Giżycko czy Ścinawa (w tym ostatnim przypadku system obsługuje całą gminę). Homeport obsługuje (wraz z BikeU) systemy w Bielsku-Białej oraz Toruniu, był też zaangażowany od strony technicznej w krakowski Wavelo. Prowadzenie systemu tak dużego, jak łódzki (docelowo ma on liczyć 1500 jednośladów – więcej, niż łącznie mają wszystkie polskie systemy Homeport i Roovee), będzie więc nowością dla każdej z nich.
Wybrany w przetargu operator będzie zapewniał obsługę systemu ŁRP w latach 2021-2024. Rozpoczęcie pierwszego sezonu – na razie z ograniczoną liczbą rowerów (500 egzemplarzy) i 48 stacjami w strefie śródmiejskiej – ma nastąpić 1 marca przyszłego roku. 1 kwietnia pojawi się kolejny tysiąc rowerów i 102 stacje. Podobnie jak w poprzednich latach, sezon wypożyczeń ma kończyć się 30 listopada.