Prace nad projektem mającym objąć remont infrastruktury i zakup nowego taboru dla łódzkich tramwajowych linii podmiejskich nadal nie posunęły się naprzód. Nie wiadomo też, kiedy koordynująca przedsięwziecie Łódź będzie gotowa do podjęcia dalszych działań. Samorząd tłumaczy, że opóźnienie związane jest z koniecznością przeprowadzenia dodatkowych analiz związanych z otrzymaniem przez Pabianice dofinansowania na remont trasy.
Wielokrotnie pisaliśmy na naszych łamach o nawarstwiających się opóźnieniach związanych z projektem Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego. Miał on być odpowiedzią na konieczność remontu wszystkich podmiejskich tras tramwajowych wychodzących promieniście z Łodzi. Przygotowywały go wspólnie wszystkie gminy, przez które przebiegają torowiska tras do Zgierza, Ozorkowa, Lutomierska, Konstantynowa Łódzkiego i Pabianic. Samorządem koordynującym prace jest miasto Łódź.
Pabianice jasno informowały Łódź o swoich planachW pierwszych dniach stycznia
wskazywaliśmy, że przedłuża się etap analiz niezbędnych do zlecenia koreferatu do istniejącego studium wykonalności inwestycji. Przygotowano je w ramach poprzedniej perspektywy finansowej Unii Europejskiej, więc dokument jest częściowo zdezaktualizowany. Dodatkowe analizy zdaniem Urzędu Miasta Łodzi mają być konieczne z uwagi na pewne już plany przeprowadzenia remontu linii pabianickiej w ramach odrębnego projektu dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
Po poprzedniej publikacji w tej sprawie skontaktowały się z nami władze Pabianic, przedstawiając obszerną korespondencję pomiędzy samorządami z Pabianic i Łodzi. Wskazuje ona jednoznacznie, że władze satelickiego miasta nadal podtrzymują chęć uczestnictwa w przedsięwzięciu, bo liczą na wsparcie w pozyskaniu taboru do obsługi połączenia – remont, który ma rozpocząć się w tym roku, obejmie wyłącznie kwestie infrastrukturalne. Korespondencja pomiędzy urzędami przebiegała sprawnie, a Pabianice potwierdziły kilkakrotnie swoje stanowisko.
Konieczne są nowe ustalenia ze wszystkimi samorządamiJak wskazują jednak władze Łodzi, realizacja wspólnego projektu bez prowadzenia prac remontowych w Pabianicach (i w gminie Ksawerów) nie jest prosta. – Zmiana zakresu rzeczowego koreferatu, o który wnioskują Pabianice, wymaga analiz prawnych i ustaleń ze wszystkimi stronami – tłumaczy Piotr Wasiak z Zarządu Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi. Nie wskazuje jednak żadnego konkretnego terminu, w jakim prace nad koreferatem niezbędnym do podjęcia dalszych działań mogłyby ponownie ruszyć.
– Podejmujemy działania, aby jak najszybciej zlecić przygotowanie tego dokumentu – zadeklarował jedynie nasz rozmówca. Przypomnijmy, że decyzja o przyznaniu Pabianicom środków zewnętrznych zapadła 1 września zeszłego roku. Jak wynika z przesłanej nam korespondencji, 5 września UM Pabianice po raz kolejny potwierdził zabezpieczenie środków na przygotowanie koreferatu, a 29 września zawnioskował o wyłączenie części infrastrukturalnej z projektu ŁTM, jednocześnie podtrzymując chęć uczestnictwa w przedsięwzięciu.