Trzy poziomy, cztery perony i lokalizacja dalej na zachód, niż planowano – to nowe informacje w sprawie przystanku w tunelu średnicowym na łódzkich Kozinach. Jeszcze w ubiegłym roku budowa przystanku dla mieszkańców tego osiedla nie była przesądzona. Pojawiają się jednak wątpliwości, czy sposób zaprojektowania obiektu i rozmieszczenie wyjść pozwoli na dobrą integrację z komunikacją miejską.
PKP PLK ujawniły niedawno wizualizacje nowego przystanku (dotychczas były dostępne tylko grafiki przedstawiające dwa pozostałe obiekty –
Łódź Śródmieście i Łódź Polesie) oraz ujawniły dodatkowe informacje na jego temat. Przystanek o nazwie Łódź Włókniarzy zostanie zlokalizowany nie – jak zapowiadano wcześniej – w budowanej obecnie komorze startowej dla tarczy TBM przy ul. Odolanowskiej, lecz dalej na zachód, tuż przed rozgałęzieniem nitek w stronę stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec, między ul. Kasprzaka i al. Włókniarzy w pobliżu łączącej je ul. Drewnowskiej. Projekt spotkał się z krytyką części łodzian ze względu na oddalenie wyjść od przystanków autobusowych i od al. Włókniarzy, na której można byłoby wyznaczyć po otwarciu obiektu dodatkowe przystanki tramwajowe.
Podobnie jak pozostałe dwa obiekty, przystanek na Kozinach będzie składał się z trzech podziemnych kondygnacji. Jego wyróżnikiem będzie natomiast istnienie aż czterech peronów, rozmieszczonych na dwóch poziomach: na poziomie -2 znajdą się perony dla pociągów w kierunku dworca Łódź Kaliska i Żabieńca, a na -3 (28 m pod ziemią) – w stronę stacji Łódź Fabryczna i dalej na Widzew. Niedogodnością dla pasażerów podróżujących w tym ostatnim kierunku będzie fakt, że – jak wynika z udostępnionych schematów – pociągi na wschód będą odjeżdżały z dwóch różnych peronów, w zależności od kierunku, z którego przyjadą. Niezależnie od wszystkich mankamentów dobrą wiadomością jest jednak budowa samego przystanku, której początkowo w ogóle nie planowano (zmiany zostały wprowadzone do projektu dopiero w tym roku).
Jak informowaliśmy przed miesiącem,
w grudniu ma rozpocząć się wiercenie tunelu. Planowany termin jego oddania do użytku to koniec roku 2022 – opóźnienie w stosunku do pierwotnego harmonogramu wynosi rok. Wykonawca tłumaczy je głównie perturbacjami związanymi z
upadłością byłego lidera konsorcjum – Energopolu Szczecin.