fot. Roman CzubińskiElementy tarczy dotarły do Łodzi
Pół roku – tyle ma wynosić maksymalne opóźnienie w oddaniu do użytku łódzkiego tunelu średnicowego. Ważną informacją jest też podjęcie decyzji o budowie trzeciego przystanku na Kozinach, która nastąpi jednak dopiero w kolejnym etapie. Tymczasem na plac budowy dotarły już wszystkie elementy mniejszej tarczy TBM.
Przedstawiciele inwestora, wykonawcy oraz rządu po raz pierwszy przyznali, że inwestycja zostanie ukończona z opóźnieniem. Według wicepremiera Piotra Glińskiego tunel zostanie oddany do użytku prawdopodobnie w 2022 r., o maksymalnie pół roku później, niż przewiduje harmonogram. – W zasadzie termin będzie dotrzymany. Myślę, że to informacja optymistyczna. Pracujemy nad zmniejszeniem opóźnienia. W wielu inwestycjach, z którymi mam do czynienia jako minister kultury, chciałbym, żeby wszędzie były poślizgi półroczne – stwierdził wicepremier. Zaznaczył, że to nie łódzki kontrakt był przyczyną problemów Energopolu.
Inna podana dziś ważna informacja to decyzja o wprowadzeniu do projektu trzeciego przystanku między ul. Kasprzaka i al. Włókniarzy na łódzkich Kozinach. Jego budowa w przystosowanej do tego celu komorze startowej w rejonie Odolanowskiej nastąpi jednak dopiero w drugim etapie. Obiekt został zaprojektowany w sposób minimalizujący przyszłe kolizje. Przedsięwzięcie to ma być częścią prac wchodzących w zakres tzw. komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch zapewnia, że związane z tym prace nie będą wymuszały wstrzymywania ruchu pociągów w tunelu.
– Uratowaliśmy kolejną inwestycję. Teraz rozpoczynamy rozmowy z wykonawcą o przygotowaniu rozwiązań projektowych dla potrzeb trzeciego przystanku – informuje przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Jak dodaje, co do rozliczeń z władzami Łodzi, nie ma jeszcze porozumienia w sprawie kompensacji za budowę przystanku Łódź Centrum. – Jesteśmy przez cały czas na etapie domykania porozumienia. W przypadku przystanku na Kozinach nie oczekujemy na tym etapie współdziałania z władzami Łodzi. Może to nastąpić dopiero po domknięciu tematów historycznych – zadeklarował Bresch.
Tymczasem na teren zaplecza budowy dotarły już wszystkie elementy mniejszej z dwóch tarcz TBM zamówionych w firmie Herrenknecht. – Aby złożyć ją w całość, musimy najpierw wykonać komorę startową. Maszyna będzie drążyła ok. 10-15 metrów tunelu dziennie – mówi prezes PBDiM Mińsk Mazowiecki Mariusz Serżysko. Cały tunel będzie składał się z 12 tysięcy betonowych pierścieni, wykonywanych na bieżąco w miarę usuwania ziemi. Maszyna jest wyposażona w urządzenie do wyrównywania ciśnienia między gruntem a przodkiem, co zapewni bezpieczeństwo całemu procesowi.
Technologia, o której mowa, będzie stosowana po raz pierwszy na sieci kolejowej w Polsce. Wykonawcy – PBDiM oraz Energopol – zyskają dzięki łódzkiemu kontraktowi doświadczenie w najnowocześniejszych technologiach. Zakupione w tym celu tarcze i inne maszyny staną się ich własnością i będą mogły być w przyszłości wykorzystywane również na innych inwestycjach. – Po drobnych naprawach, jeśli warunki gruntowe będą podobne do tych łódzkich, maszyna będzie mogła być użyta ponownie – wyjaśnia prezes PBDiM.
– Aby przyspieszyć prace, podzieliliśmy całe przedsięwzięcie na 14 mniejszych elementów – informuje Serżysko. Przez cały czas trwają też poszukiwania podwykonawców – generalny wykonawca prowadzi na ten temat rozmowy z kilkoma firmami. Rozpoczęły się ponadto przygotowania do transportu większej tarczy, dla której jest budowana druga komora startowa przy ul. Odolanowskiej. Transport maszyny ma nastąpić w marcu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.