Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Łódzki tunel średnicowy: W przyszłym tygodniu znów ruszy mała tarcza

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
09-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Łódzki tunel średnicowy: W przyszłym tygodniu znów ruszy mała tarcza
fot. Urząd Miasta Łodzi
PKP PLK oraz PBDiM pozyskały od instytucji publicznych kredyty na bieżące finansowanie budowy łódzkiego tunelu średnicowego. Nowy harmonogram zakłada – między innymi – wykonanie dodatkowych prac na zachodniej głowicy stacji Łódź Fabryczna. Kamienice nad tunelem mają być wyburzane tylko w ostateczności – to wnioski z informacji na temat realizacji tunelu, przedstawionej na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury.

Wnioskodawcą posiedzenia był poseł Koalicji Obywatelskiej Dariusz Joński. W myśl podpisanego niedawno aneksu nowy termin zakończenia to grudzień 2024 r., jednak szanse na jego dotrzymanie są – według parlamentarzysty – niewielkie, biorąc pod uwagę dotychczasowe tempo prac. – Od blisko pół roku inwestycja na odcinku Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska nie ruszyła z miejsca. Trzy miesiące temu usłyszeliśmy że zaawansowanie inwestycji wynosi 43%. Panuje chaos informacyjny: mieszkańcy, którzy mieli przenosić się na czas wiercenia do hoteli, nie zostali przeniesieni – i sami nie wiedzą, kiedy będą. Nie wiadomo też, czy nie zostaną wyburzone jakieś kamienice – punktował poseł.

PKP PLK: Przerwy w wierceniu – zaplanowane i pod kontrolą

Zadane przez Jońskiego pytania dotyczyły – między innymi – szczegółowego harmonogramu budowy tunelu (przedstawiciel PKP PLK obiecał przedstawić go posłom na piśmie). – Kiedy tarcza będzie przechodziła pod poszczególnymi budynkami? Czy decyzja o braku wyburzeń kamienic jest ostateczna? Kiedy wznowi pracę większa tarcza, przechodząca pod centrum miasta? Dlaczego Energopol, który ogłosił upadłość, nie rozliczył otrzymanej zaliczki 175 mln zł? – dopytywał.

Według członka zarządu PKP PLK Arnolda Brescha zmiana terminu realizacji wynika, między innymi, z podjętej już po rozpoczęciu budowy decyzji o wykonaniu trzeciego przystanku – Łódź Koziny. Poinformował też po raz pierwszy, że zakończyły się negocjacje zmiany zakresu umowy – w zachodniej komorze rozjazdowej podziemnej stacji Łódź Fabryczna mają zostać wykonane dodatkowe prace, mające umożliwić włączenie linii dużych prędkości w stronę Poznania i Wrocławia bez konieczności ponownego rozkopywania w przyszłości centrum Łodzi. – Powoduje to konieczność uzyskanie nowych pozwoleń na budowę – stwierdził Bresch. Zapewnił jednak, że harmonogram jest realizowany.

Twierdzenie Jońskiego, że budowa stanęła, Bresch uznał za nieprawdziwe. – Prace trwają, choć obecnie tarcze nie drążą tunelu. Po wykonaniu pewnego zakresu prac trzeba je naprawić. Mniejsza z tarcz wznowi prace w tym tygodniu – zapowiedział przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Jak dotąd „Faustyna” zrealizowała 1,4 km konstrukcji tunelu, a większa „Katarzyna” – ponad kilometr. – Trwa wykonywanie jetu postojowego, czyli komory, która przyjmie tarczę za przystankiem Polesie. Wykonawca wzmacnia też konstrukcję kamienic, pod którymi tarcza będzie przechodziła – poinformował.

Finanse: Są kredyty z PFR i BGK

Bresch podkreślił, że PKP PLK nie ma żadnych zaległości wobec wykonawcy. – Podważanie systemu, w którym zamawiający udziela zaliczki wykonawcom, to działanie przeciw polskiej branży. W ten właśnie sposób budujemy jej potencjał – stwierdził, odnosząc się do kwestii zaliczki dla Energopolu. Przyznał jednak, że były lider konsorcjum, który upadł w roku 2019, nie rozliczył się z otrzymanych pieniędzy (ich wartość, zdaniem Brescha, to ok. 160 mln zł brutto).

– Wydarzenia ostatnich tygodni poprawią sytuację finansową kontraktu. Podjęliśmy z wykonawcą działania na rzecz umożliwienia bieżącego finansowania prac. Bank Gospodarstwa Krajowego i Agencja Rozwoju Przemysłu przyznały PBDiM kredyt – kontynuował członek zarządu PKP PLK. Trwają dalsze prace nad zapewnieniem finansowania. – Mamy zarezerwowane środki na waloryzację. Począwszy od 24 lutego, będziemy mogli waloryzować już wystawione faktury – zaznaczył Bresch. Jak dodał, interesy inwestora są zabezpieczone: jeśli wykonawca nie spłaci pożyczki, zarządca infrastruktury sięgnie po sumę gwarancyjną.

Kamienice: Wyburzeń ma (prawie) nie być

Wiele emocji wzbudziła kwestia budynków na trasie tunelu. – Z jednej strony na komisji padają zapewnienia, że wyburzeń nie będzie. Z drugiej – wykonawca przesyła do nas pisma o wyrażenie zgody na rozbiórki – zwrócił uwagę Robert Kolczyński z Urzędu Miasta Łodzi. Jak dodał, w jednym z budynków przewidzianych do tymczasowego wyłączenia z eksploatacji mieści się miejski Departament Finansów Publicznych. – Konieczność jego relokowania bez informacji z odpowiednim wyprzedzeniem grozi paraliżem finansów miasta. Znajomość harmonogramu jest więc dla nas kluczowa – podkreślił.

– Spośród 178 kamienic nad budowanym tunelem stan 45 już dziś zagraża bezpieczeństwu – odparł dyrektor PBDiM Mariusz Serżysko. Jak zaznaczył, wykonawca prowadzi na bieżąco własne, dokładne badania geologiczne. – Ubiegłoroczny wypadek na parkingu Manufaktury [zapadł się wówczas fragment parkingu centrum handlowego – przyp. RC] pokazał, że nie możemy ufać dokumentom archiwalnym – uzasadnił. Problemem jest szczególnie brak inwentaryzacji dawnych studni.

Przedstawiciel PKP PLK zapewnił, że inwestor i wykonawca robią wszystko, by mimo złej kondycji budynków uchronić je przed zawaleniem. – Nawet tam, gdzie wyburzenie byłoby technicznie najbardziej racjonalne, postanowiliśmy zamiast tego wzmocnić ich konstrukcję. Każdemu zarządcy nieruchomości udzieliliśmy informacji, co dokładnie będziemy realizować. Również informacje o zbliżającej się relokacji są przekazywane mieszkańcom na bieżąco. Jedynie miasto Łódź planuje rozbiórkę dwóch pierwszych budynków na trasie przejścia tarczy. Niestety, konflikt związany z Mielczarskiego 25 opóźnia możliwość rozpoczęcia prac – odpowiedział Bresch. Reprezentant UMŁ odparł, że rozbiórkę jednej z kamienic uniemożliwia wojewódzki konserwator zabytków.

Wątpliwości uczestników posiedzenia budziły także inne związane z inwestycją zagadnienia. – Czy prawdziwa przyczyna unieruchomienia większej tarczy to rozliczenia z wykonawcami? Czy jest ryzyko zalania wybudowanej już części tunelu? – pytał poseł KO i były minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Pytania zadawały także posłanki Hanna Gill-Piątek i Paulina Matysiak. Przedstawiciel łódzkiego samorządu spytał, czy rozpatrzono już zgłoszoną przed trzema miesiącami przez władze miasta koncepcję dostosowania tuneli do potrzeb obrony cywilnej. Odpowiednie informacje mają zostać przekazane na piśmie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bydgoszcz: Nowe mosty. Wkrótce próby obciążenia [zdjęcia]

Przestrzeń

Bydgoszcz: Nowe mosty. Wkrótce próby obciążenia [zdjęcia]

inf. pras., oprac. MK 12 września 2023

W Rijadzie powstanie 15-minutowa dzielnica z 400-metrowym wieżowcem

Przestrzeń

Zobacz również:

Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza wznowi pracę 15 sierpnia

Przestrzeń

Łódź: Wyciek na Włókniarzy przez kanalizację

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Bydgoszcz: Nowe mosty. Wkrótce próby obciążenia [zdjęcia]

Przestrzeń

Bydgoszcz: Nowe mosty. Wkrótce próby obciążenia [zdjęcia]

inf. pras., oprac. MK 12 września 2023

W Rijadzie powstanie 15-minutowa dzielnica z 400-metrowym wieżowcem

Przestrzeń

Zobacz również:

Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza wznowi pracę 15 sierpnia

Przestrzeń

Łódź: Wyciek na Włókniarzy przez kanalizację

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5