W poniedziałek rozpocznie się kolejny etap drążenia łódzkiego tunelu średnicowego. Tarcza wiercąca jedną z nitek jednotorowych będzie przechodziła pod al. Włókniarzy (DK91), co wymusi zwężenie jezdni w każdym z kierunków z 3 pasów do 1. Przez cały czas bez zakłóceń mają za to kursować tramwaje.
Utrudnienia potrwają dwa tygodnie. Pod aleją będzie przechodziła mniejsza z dwóch tarcz TBM („Faustyna”). Drąży ona tunel jednotorowy z komory rozgałęźnej w rejonie przystanku Łódź Koziny w stronę stacji Łódź Żabieniec.
Samochody postoją w korku, a tramwaje…
Podczas wiercenia tunelu najpierw zostanie zamknięta jezdnia wschodnia, po której odbywa się ruch na północ, w stronę osiedli Teofilów i Radogoszcz. Druga z jezdni zostanie zwężona o jeden pas ruchu. Kierowcom pozostanie więc po jednym pasie w każdym kierunku. Po około tygodniu układ zostanie odwrócony: to zachodnia jezdnia zostanie wyłączona z ruchu, który będzie odbywał się tylko po zwężonej nitce wschodniej. Przez cały czas nie będzie też można przejechać ul. Drewnowską na wprost. Zamknięte zostanie też przejście dla pieszych po południowej stronie skrzyżowania z tą ostatnią ulicą.
Co warte podkreślenia, po wydzielonym torowisku między jezdniami mają bez zmian kursować tramwaje. Na czas prowadzenia prac staną się one zatem najszybszym i najbardziej atrakcyjnym środkiem transportu między Teofilowem a centrum Łodzi.
Przed nami zamknięcie al. Kościuszki i Zachodniej
Nie będzie to jedyne miejsce, w którym budowa tunelu wpłynie w najbliższym czasie na ruch po mieście. Pod koniec czerwca nastąpi prawdopodobnie zamknięcie skrzyżowania al. Kościuszki – Zachodnia – Zielona, pod którym w przyszłości znajdzie się podziemny przystanek Łódź Śródmieście. Również tu Urząd Miasta uzgodnił z wykonawcą pozostawienie na czas prac ruchu tramwajów (skrzyżowanie przestanie być przejezdne tylko dla samochodów). Tym razem jednak będzie konieczne wybudowanie tymczasowego torowiska objazdowego bliżej krawędzi jezdni. Utrudnienia potrwają też tu, w ścisłym centrum, o wiele dłużej – ponad rok, aż do czasu zakończenia budowy tunelu.
Budowa łódzkiego tunelu średnicowego to jedna z najtrudniejszych inwestycji kolejowych realizowanych obecnie w Polsce – nie tylko pod względem technicznym, ale również finansowym. Najpierw w 2019 r. upadł pierwszy lider konsorcjum (Energopol Szczecin). Wkrótce potem rozpoczęły się –
trwające do dziś – trudności finansowe drugiego lidera (PBDiM Mińsk Mazowiecki) i negocjacje z PKP PLK oraz podwykonawcami w sprawie terminów i wynagrodzeń.