Zbliżają się kolejne etapy budowy podziemnego przystanku kolejowego Łódź Śródmieście. Podczas budowy ścian szczelinowych torowisko tramwajowe w ciągu al. Kościuszki i ul. Zachodniej będzie przekładane aż cztery razy, lecz bez przerw w kursowaniu tramwajów. Wykonawca wzmacnia też grunt przed przejściem tarczy TBM pod kamienicami na Starym Polesiu i w zachodniej części Śródmieścia.
Na placu budowy przystanku – jak wynika z dostępnych zdjęć – gotowe są już, między innymi, konstrukcje zejść na perony od strony ul. Wólczańskiej (na zachód od skrzyżowania). Kolejny etap budowy ścian szczelinowych – obejmujący wykonywanie konstrukcji przystanku oraz wyjść od ul. Piotrkowskiej (na wschód) – ma rozpocząć się wkrótce. Będzie on wymagał zawieszenia ruchu na obecnym torowisku w relacji północ – południe (tzw. Łódzki Tramwaj Regionalny).
Komunikacja na ŁTR będzie utrzymana
Tramwaje nie przestaną jednak korzystać z al. Kościuszki i ul. Zachodniej. Aby zapewnić ciągłość ich kursowania, wykonawca (PBDiM Mińsk Mazowiecki) układa na skrzyżowaniu z Zieloną tymczasowe torowisko objazdowe od strony zachodniej. W trosce o płynność ruchu na najbardziej intensywnie wykorzystywanym dziś odcinku sieci zdecydowano się na objazd dwutorowy. Wykorzystano rozjazdy i początkowe odcinki nieczynnych dziś łuków w relacji południe – zachód.
Nie będzie to jednak ostatnie przełączenie. Według zapowiedzi wykonawcy oraz władz miasta do końca inwestycji (oficjalnym terminem jest od niedawna
koniec roku 2026) torowisko będzie przenoszone łącznie cztery razy.
Dyrektor kontraktu z ramienia wykonawcy Piotr Kamiński podkreśla, że zaplanowanie prac w tak ważnym dla miasta miejscu nie było łatwym zadaniem. – Przystanek Śródmieście znajduje się w samym centrum komunikacyjnym Łodzi. Musimy wykonać podziemny przystanek i jednocześnie utrzymać ruch tramwajów. To jest technologicznie skomplikowany proces, ale dobrze go zaplanowaliśmy i możemy kontynuować prace – deklaruje.
Na Zieloną tramwaje nie wrócą jeszcze długo
Mniej szczęścia mieli pasażerowie tramwajów kursujących po drugim z przecinających się na skrzyżowaniu ciągów tramwajowych: na ul. Zielonej
ruch zawieszono w kwietniu 2021 r. Obecnie władze Łodzi planują
modernizację ul. Zielonej wraz z torowiskiem, jednak będzie ona mogła nastąpić dopiero w latach 2024-2027 – i to pod warunkiem, że niedawne przesunięcie terminu ukończenia tunelu nie wymusi odłożenia tych planów na dalszą przyszłość.
Wykonawca informuje też o przygotowaniach do wzmocnienia gruntu na trasie zaplanowanego przejścia tarczy TBM. Trwają pierwsze iniekcje, które będą kontynuowane w trakcie drążenia i po jego zakończeniu. Łącznie obejmą one obszar ok. 45 tys. metrów kwadratowych.
Jednocześnie światło dzienne ujrzały nowe wizualizacje obiektu. Część komentatorów zwraca uwagę na niekorzystny dla pasażerów układ schodów, wydłużający drogę z powierzchni ziemi do podziemnych peronów na poziomie -3. Na obu poziomach pośrednich znajdą się lokale handlowe i usługowe.