Pośpiech w przygotowywaniu oferty autobusowych połączeń wojewódzkich doprowadził do sytuacji, w której trudno jest ustalić, gdzie połączenia ostatecznie uruchomiono, w jakich godzinach one funkcjonują i jaki przewoźnik wykonuje przewozy. Samorząd przekazywał na razie jedynie bardzo ogólne informacje o planowanych kursach. Trudno się temu dziwić, zważywszy na fakt, że umowy z operatorami zawarto dopiero w miniony piątek.
Od momentu
podjęcia przez łódzki samorząd regionalny decyzji o uruchomieniu nowych połączeń autobusowych, które będą dofinansowane w ramach rządowego Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych,
relacjonujemy na naszych łamach przygotowania do otwarcia linii. Przedsięwzięcie przedstawia sobą bardzo duże wyzwanie logistyczne: na mapie komunikacyjnej Ziemi Łódzkiej wraz z początkiem września miało pojawić się jednocześnie 29 nowych tras. Na wszelkie działania, w tym zawarcie umów z przewoźnikami, urząd marszałkowski miał ekstremalnie mało czasu.
Gdzie znaleźć rozkład jazdy? Nie wiadomo– Województwo zawarło z wojewodą umowę o dopłatę w formie dofinansowania zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w dniu 27 sierpnia 2019 r. – powiedział nam bowiem w miniony piątek Grzegorz Sławiński z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Do 1 września pozostawały wówczas zaledwie dwa dni. – Umowa obejmuje dopłatą 29 linii komunikacyjnych, czyli wszystkie, o które wnioskowaliśmy – podkreślał nasz rozmówca. Trudno było wówczas mieć jednak pewność, że wszystkie te połączenia uda się uruchomić.
– Aktualnie jesteśmy na końcowym etapie zawierania umów o świadczenie usług przewozowych – relacjonował bowiem przedstawiciel UMWŁ. Po otrzymaniu krótkiej odpowiedzi dotyczącej stanu zaawansowania przygotowań zapytaliśmy urząd, czy można już znaleźć w jakimkolwiek źródle rozkłady jazdy przynajmniej części kursów. Do niedzieli 1 września nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
W piątek zawarto umowy, ale z kim? – Umowa z wojewodą opiewa na łączną kwotę 1 mln 721 tys. 122 zł 30 gr – powiedział nam Grzegorz Sławiński. Wciąż nie znamy jednak dokładnego przebiegu tras, na obsługę których samorząd pozyskał środki. Na stronie internetowej województwa w piątek zamieszczono krótką notatkę, w której przedstawiono listę tras, ale zawiera ona jedynie miejscowości początkową i końcową, a czasem także część pośrednich. Próżno szukać tam jednak wykazu przystanków czy godzin odjazdów.
W wiadomości czytamy, że w piątek doszło ostatecznie do podpisania przez członków zarządu województwa, w tym marszałka Grzegorza Schreibera, umów z operatorami. – W ten sposób na terenie naszego regionu przybędzie 29 nowych, międzypowiatowych linii autobusowych, które uruchomione zostaną od początku września – zapewnia UMWŁ. Nie wskazano jednak przy tym listy wybranych operatorów. W efekcie trudno określić, gdzie marszałkowskie autobusy wyjechały dziś na trasy, i o której godzinie należy spodziewać się ich na których przystankach.