Samorząd regionalny zapowiada ogłoszenie zamówienia na obsługę wojewódzkiego systemu roweru publicznego w kolejnych latach. Wypożyczalnie działają obecnie w dziesięciu gminach, w tym w samej Łodzi. Nie jest pewne, czy wszystkie miasta będą zainteresowane dalszym współfinansowaniem przedsięwzięcia.
System roweru publicznego pod nazwą Rowerowe Łódzkie działa w dziesięciu gminach regionu od 2019 r. Koordynatorem przedsięwzięcia jest urząd marszałkowski, a samorządy lokalne decydują o liczbie stacji i rowerów na swoim terenie. Finansują też działanie wypożyczalni proporcjonalnie do skali, na jaką rozwinęły RŁ, przy czym dotychczas korzystały ze wsparcia UE.
Nextbike na dłużej, docelowo nowy przetarg
Jednym z partnerów województwa jest sama Łódź, która równolegle utrzymuje swój Łódzki Rower Publiczny. Oba systemy nie są ze sobą zintegrowane, co stanowi największą kontrowersję dotyczącą organizacji marszałkowskich wypożyczalni. W październiku samorządowcy obu szczebli zapowiedzieli działania na rzecz zmiany tego stanu rzeczy, na razie nie przełożyły się jednak one na konkretne rozwiązania,.
Należy też zaznaczyć, że dotychczas nie było pewne, czy wkrótce Rowerowe Łódzkie nie zakończy swojej działalności. – Projekt pod nazwą Integracja różnych systemów transportu zbiorowego poprzez rozbudowę węzłów przesiadkowych w województwie łódzkim, który był zrealizowany przy wykorzystaniu środków z Regionalnego Programu Operacyjnego, znajduje się obecnie w okresie trwałości do 20 lipca 2025 r. – przypomina bowiem Wydział Prawno-Organizacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Dziś wiemy już, że główny element wspomnianej inwestycji – rower publiczny – doczeka się kontynuacji.
Samorząd regionalny zapowiada bowiem wybór nowego operatora Rowerowego Łódzkiego w drodze przetargu. Niezależnie od tego w grudniu zeszłego roku UMWŁ wraz z gminami prowadził działania zmierzające do aneksowania i przedłużenia kontraktu z aktualnym wykonawcą, NB Serwis (Nextbike). – Jest to wynikiem uzyskania dodatkowego dofinansowania dla projektu z budżetu państwa, co wprowadziło konieczność przeprocedowania zmiany wniosku o dofinansowanie oraz budżetów wszystkich partnerów przed zakończeniem realizacji projektu i wypłatą ostatniej transzy środków – tłumaczą służby marszałek Joanny Skrzydlewskiej.
Kluczowe rozstrzygnięcia na poziomie gmin
Podkreślają one także, że infrastruktura rowerowa oraz same jednoślady pozostają własnością gmin i to te będą podejmować wiążące decyzje co do przyszłości RŁ w konkretnych lokalizacjach. Województwo pełni jednak rolę lidera projektu unijnego i uczestniczy w rozmowach pomiędzy samorządami niższego szczebla a operatorem. Szczegółowy zakres usług systemu po rozstrzygnięciu wspomnianego postępowania przetargowego na dalszą obsługę RŁ pod koniec 2024 r. był wciąż przedmiotem uzgodnień.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.