Przyszłość sieci wojewódzkich wypożyczalni rowerowych jest niepewna. Z jednej strony region wskazuje na możliwość dofinansowania nowych przedsięwzięć rowerowych w kolejnej unijnej siedmiolatce, z drugiej – czeka na informacje od gmin, czy te wciąż będą chciały współfinansować utrzymanie systemu. Popularność programu Rowerowe Łódzkie w poszczególnych miejscowościach jest bardzo różna.
W 2018 r. samorząd województwa łódzkiego otworzył system roweru publicznego pod nazwą Rowerowe Łódzkie. Stacje umożliwiające wypożyczanie pojazdów stanęły w dziesięciu gminach, głównie położonych wzdłuż linii kolejowych obsługiwanych przez ŁKA. Organizacja systemu była możliwa dzięki dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
Województwo czeka na decyzje gmin
Po zakończeniu okresu trwałości projektu unijnego pojawia się pytanie o przyszłość wojewódzkich wypożyczalni. Póki co nie jest ona pewna, bo region nie porozumiał się jeszcze ze swoimi partnerami – gminami partycypującymi w kosztach utrzymania roweru publicznego na swoim terenie. – Wysłaliśmy do naszych partnerów pismo z pytaniem, czy są zainteresowani kontynuacją współpracy – informuje Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Oprócz samego roweru publicznego dotacja unijna obejmowała także budowę parkingów rowerowych. Aktualnie koszt utrzymania zarówno wypożyczalni, jak i stojaków na terenie samej Łodzi jest pokrywany przez województwo. – Funkcjonowanie pozostałej infrastruktury rowerowej jest natomiast finansowane z budżetów każdej z gmin i każdego z miast biorących udział w projekcie – wskazuje UMWŁ. Region zaznacza, że analizuje różne warianty kontynuacji działalności Rowerowego Łódzkiego. Można się więc spodziewać, że możliwość wypożyczenia roweru zostanie zachowana jedynie w części lokalizacji.
Będą dotacje na kolejne projekty rowerowe
Być może system zostanie przy tym rozbudowany bądź unowocześniony. Samorząd wojewódzki podkreśla, że znów pojawią się bowiem możliwości uzyskania dotacji na tego rodzaju przedsięwzięcia. – W ramach programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021 – 2027 przewidzieliśmy możliwość finansowania nowych projektów z zakresu infrastruktury rowerowej ze źródeł zewnętrznych – usłyszeliśmy w urzędzie. Póki co trudno jednak mówić o ewentualnym charakterze inwestycji.
Przypomnijmy, że popularność systemu w różnych miastach jest bardzo różna. Z danych udostępnianych dotychczas przez UMWŁ wynika, że do najaktywniejszych wypożyczających należą np. mieszkańcy Pabianic. Na drugim biegunie znajduje się zaś gmina Łask.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.