Uruchomienie sieci wojewódzkich połączeń autobusowych okazało się dobrym pomysłem. Frekwencja w pojazdach systematycznie rośnie – informuje Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Zapowiada też rozszerzenie oferty przewozowej.
Jak pisaliśmy niedawno,
w województwie działają już 42 linie dofinansowywane z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Niedawno łódzki Urząd Marszałkowski podał dane o frekwencji na sieci. Dane są optymistyczne: w roku 2023 skorzystało z nich 1,751 mln osób – o blisko 150 tysięcy więcej, niż w poprzednim roku. Wyniki z wcześniejszych sezonów nie są wiarygodne:
w 2019 r. linie uruchomiono dopiero we wrześniu, a lata 2020 i 2021 upłynęły pod znakiem pandemii COVID-19 i wprowadzonych w celu walki z nią
lockdownów.
Według UMWŁ na wszystkich liniach autobusy wykonują w typowym dniu roboczym łącznie 513 kursów. Zatrzymują się na przystankach w 321 miejscowościach na terenie 128 gmin. Mieszkańcy wielu z nich nie mieli wcześniej dostępu do komunikacji autobusowej – uruchomienie tzw. „marszałkobusów” jest więc narzędziem walki z wykluczeniem transportowym. Najdłuższa z linii liczy 94 km długości. Wiele z nich jest
skomunikowanych z pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz zintegrowanych z nimi taryfowo.
– Bardzo mnie cieszy, że wzrost jest zrównoważony, a zainteresowanie podróżami naszymi liniami nie wygasa – deklaruje marszałek województwa Grzegorz Schreiber. – Wciąż pracujemy nad jeszcze bogatszą ofertą przewozową, interaktywną mapą połączeń autobusowych i rozbudową komunikacji dowozowej do przewozów kolejowych – dodaje.