Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódzkie: Coraz większa rola samorządów w przewozach regionalnych

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódzkie: Coraz większa rola samorządów w przewozach regionalnych
fot. Kasz-Bus
W ostatnim czasie przybywa dotowanych przez władze regionu połączeń autobusowych. Podróżujący na liniach utrzymywanych na ryzyko biznesowe przewoźników muszą liczyć się natomiast z cięciami w ofercie. Pakiet ograniczeń wprowadziła w tym roku mająca istotną pozycję w rejonie Łodzi firma Kasz-Bus.

W grudniu 2024 r. i na początku stycznia samorząd województwa łódzkiego uruchomił trzy nowe linie autobusowej komunikacji regionalnej. Dwie z nich to połączenia dowozowe ŁKA, jedna jest utrzymywana dzięki dotacji z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Tym samym dodatkowe zlecenia uzyskały PKS-y ze Skierniewic (dla ŁKA) i Sieradza (bezpośrednio dla UMWŁ).

Wzrost kosztów utrudnia działalność komercyjną

Nie oznacza to jednak, że w tym czasie poprawiła się sytuacja wszystkich pasażerów autobusów regionalnych. Pakiet cięć wprowadził wraz z początkiem roku przewoźnik Kasz-Bus, który ma silną pozycję zwłaszcza na trasach dojazdowych do Łodzi i w dużej mierze wypełnił lukę po zlikwidowanych liniach PKS Łódź. – Wzrost kosztów utrzymania każdego kursu od paliwa przez serwisowanie pojazdów aż po inne opłaty operacyjne sprawia, że dalsze funkcjonowanie niektórych linii w dotychczasowym kształcie staje się nieopłacalne – tłumaczy firma.

Stwierdza ona, że podjęła decyzję o rezygnacji z utrzymywania wybranych kursów, by zapewnić ciągłość funkcjonowania wszystkich tras bez likwidacji całych linii. – Komfort oraz możliwość swobodnego dojazdu do pracy, szkoły i powrotu do domu jest dla nas priorytetem – zapewnia przewoźnik. Zachęca on też lokalne samorządy do dotowania połączeń, wskazując tu na przykład współpracy Kasz-Busa z gminami Brójce, Koluszki i Tuszyn, co zapobiegło redukcji oferty i pozwoliło na otwarcie nowych tras.

Do Głowna dociera także ŁKA

Z rozkładu jazdy wypadły wybrane kursy na liniach z Łodzi do Głowna i z Łowicza do Głowna. Po miesiącu oferta została ponownie zredukowana. Równocześnie 1 stycznia przewoźnik rozpoczął obsługę gminnych połączeń z Tuszyna przez Starową Górę do Łodzi oraz z Kotlin do Posady. W lutym ostatnie ze wskazanych połączeń wydłużono do Łodzi.

Najnowsze zmiany wpisują się w aktualny trend. Przewoźnicy coraz częściej koncentrują się bowiem na obsłudze połączeń dotowanych przez samorządy. W rejonach o ich mniejszej aktywności w tym zakresie oferta przewozowa ubożeje. Należy jednak podkreślić, że z Głowna do Łowicza i Łodzi kursują pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, redukcja liczby kursów autobusowych dotyka więc przede wszystkim mieszkańców mniejszych miejscowości na tych trasach, a nie stosunkowo dużego miasta leżącego na obrzeżach aglomeracji.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5