Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego i Centralnego Portu Komunikacyjnego podpisali umowę w sprawie przekazania 10 milionów złotych na zakup autobusów hybrydowych. Pojazdy mają obsługiwać bliżej nieokreślone linie autobusowe w województwie, dowożąc mieszkańców miejscowości pomijanych przez kolej do węzłów przesiadkowych. W cieniu przedsięwzięcia pojawiają się pytania o przyszłość zawieszonych podmiejskich linii tramwajowych.
Umowa dotyczy dofinansowania na zakup co najmniej 6 (choć marszałek województwa Grzegorz Schreiber mówi o 10) autobusów hybrydowych. UMWŁ ma ogłosić przetarg na ich dostawę w pierwszym kwartale przyszłego roku. Przewidywany termin dostawy to rok 2024.
Zintegrowana sieć
Cel zakupu to uzupełnianie sieci połączeń kolejowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i – w mniejszym stopniu – Polregio. – Zależy nam, by ŁKA mogła dowozić pasażerów z miejsc, z których dostęp do kolei jest utrudniony – deklaruje marszałek. Autobusy kupione ze wsparciem CPK mają dołączyć do
20 nabytych już wcześniej przez samorząd województwa, tworząc jednolitą flotę.
Nie wiadomo na razie, jakie dokładnie połączenia będą obsługiwały hybrydy. – Jesteśmy w trakcie badania potrzeb – mówi tylko Schreiber. UMWŁ chce kontynuować tworzenie zintegrowanej sieci kolejowo-autobusowej, obejmującą cały region i opartej na skomunikowaniach oraz wspólnym bilecie. Warto przypomnieć, że idea jest realizowana ponad podziałami politycznymi: pierwsze wspólne połączenia „ŁKA+PKS” pojawiły się w ofercie pod koniec 2017 r., jeszcze za rządów poprzedniego marszałka Witolda Stępnia z PO.
Autobus zamiast tramwaju podmiejskiego?
W pierwszej kolejności przy układaniu sieci połączeń autobusowych mają być brane pod uwagę: Konstantynów Łódzki (w którym blisko 3 lata temu toczyły się
burzliwe negocjacje w sprawie budowy przystanku KDP, do której nie doszło z powodu zmiany przebiegu linii na wniosek samych mieszkańców), Ozorków i Lutomiersk. Wszystkie wymienione ośrodki jeszcze 5 lat temu były obsługiwane przez podmiejskie linie tramwajowe; we wszystkich (z wyjątkiem Konstantynowa, gdzie
odbudowa linii do Łodzi już się rozpoczęła) przyszłość tramwaju stoi pod dużym znakiem zapytania. Czy oznacza to, że autobusy hybrydowe mają zastąpić transport szynowy?
– Nie patrzymy na to w kategoriach zastąpienia. To, czy kursy tramwajów zostaną wznowione, zależy w dużej mierze od samorządów lokalnych. Środki dla gmin, również w nowej unijnej perspektywie budżetowej, są zapewnione, one jednak do tej pory z nich nie skorzystały. To od gmin zależy, jak będą chciały skomunikować swoich mieszkańców – odpowiada marszałek. Jak przyznaje, problemem dla małych samorządów może być jednak uzbieranie pieniędzy na wkład własny.
Wild: Likwidujemy wykluczenie
Przed blisko trzema laty CPK
deklarował wsparcie finansowe dla reaktywacji linii tramwajowej na odcinku Konstantynów – Lutomiersk. Czy obietnice te są nadal aktualne? – Odpowiadamy na potrzeby mieszkańców, których wyrazicielem są władze województwa. Usprawnienie komunikacji autobusowej jest dziś pilniejszym zadaniem od remontu linii lutomierskiej – odpowiada prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild. Jak podkreśla, nie wyklucza to dalszych rozmów z władzami województwa o ewentualnej modernizacji tramwaju.
Wild zaznacza, że CPK jest projektem reorganizacji sieci transportowej w całym kraju. Podpisana dziś umowa jest jednym z projektów komplementarnych CPK, przewidzianych w Programie Społeczno-Gospodarczym ujętym w koncepcji z 2017 r. – Każdy region traktujemy indywidualnie. Województwo łódzkie jest w szczególnej sytuacji, bo nasze inwestycje infrastrukturalne będą tu szczególnie duże. Chcemy likwidować wykluczenie transportowe w regionach – zapewnia. CPK zamierzał – według prezesa – wesprzeć w podobny sposób np. modernizację linii kolejowej do Mrągowa (co jednak nie doszło do skutku z powodu decyzji warmińsko-mazurskiego urzędu marszałkowskiego). Nadal możliwe pozostaje wsparcie wydłużenia linii 447 tak, by pociągi warszawskiej SKM mogły docierać do przyszłej stacji przy CPK w Baranowie – toczą się rozmowy na ten temat z samorządem Mazowsza. – Istnieje możliwość, że podobne wsparcie zaoferujemy we wszystkich 16 województwach – mówi.