Czy województwo łódzkie będzie mogło przeznaczyć więcej środków na realizację przedsięwzięć związanych z transportem niskoemisyjnym? Wciąż trwają negocjacje z Komisją Europejską, która musi wydać zgodę na przesunięcie pewnej puli pieniędzy. Jeśli ostateczna decyzja będzie pozytywna, dotację otrzymają miasta Łódź, Bełchatów i Radomsko oraz przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej ze Skierniewic i z Sieradza.
Przedłuża się okres oczekiwania na decyzję w sprawie dofinansowania kilku projektów transportowych, których autorzy ubiegali się o dotację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Podstawowa pula środków przeznaczonych na transport niskoemisyjny została już wyczerpana. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego chce jednak, by dzięki przesunięciu pieniędzy pomiędzy poszczególnymi obszarami możliwe było wsparcie kilku dodatkowych przedsięwzięć.
Mniejsze miasta stawiają na niskoemisyjne autobusy Największym z nich jest
opisywana na naszych łamach planowana przebudowa ul. Wojska Polskiego w Łodzi połączona z wydłużeniem trasy tramwajowej do przystanku ŁKA Łódź Marysin. W kolejce czekają jednak także miasto Bełchatów, MPK Sieradz, miasto Radomsko i MZK Skierniewice. Wszystkie te podmioty złożyły wnioski dotyczące przede wszystkim wymiany autobusowego parku taborowego.
– Marszałkowi województwa [Witoldowi Stępniowi] zależy na wsparciu tego działania kwotą 100 mln zł, co sprawiłoby, że wszystkie pozytywnie ocenione zadania znajdujące się na liście rezerwowej otrzymałyby dofinansowanie – mówi Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej UMWŁ. Władze regionu zapowiadały 1 września, że decyzja w tej sprawie powinna zapaść w ciągu miesiąca. Negocjacje z Komusją Europejską nie zostały jednak wciąż zakończone.
KE nie zanegowała argumentów, ale nie powiedziała ostatecznego „tak” – Nasze argumenty zostały przyjęte i nie zostały zanegowane. Nie ma jednak póki co jednoznacznej pozytywnej odpowiedzi KE, że województwo może przesunąć środki w ramach osi priorytetowej – stwierdza Jacek Grabarski. – Jak tylko taki sygnał otrzymamy, natychmiast przekażemy tę informację – dodał.
Na razie środków z RPO mogą być więc pewne tylko te podmioty, które otrzymały dofinansowanie w ramach podstawowej tury konkursu. Największym z dofinansowanych przedsięwzięć jest
remont linii tramwajowej z Łodzi do Pabianic. Zadanie to wykonywane będzie wspólnie przez samorządy z Pabianic i Ksawerowa. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zbuduje natomiast
sieć obejmującego wiele miejscowości regionu roweru publicznego, który ma ułatwiać podróże pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Nowe autobusy
zakupi zaś ZKM Łask. Projekt miasta obejmuje także m.in. prace drogowe na ulicach ważnych z perspektywy obsługi komunikacją miejską. Podczas ogłaszania wyników postępowania Witold Stępień podkreślał, że o sukcesie wnioskodawców zadecydował m.in. multimodalny charakter zaproponowanych przedsięwzięć.