Sezon turystyczny w czynnych atrakcjach turystycznych związanych z zabytkami transportu w województwie łódzkim był udany. Prowadzące je organizacje zacieśniły w tym roku współpracę, tworząc porozumienie „Industrialne Łódzkie”. Jak zapewniają, są otwarte na dołączanie kolejnych podmiotów.
Inicjatywa, o której powstaniu informowaliśmy wiosną, ma za sobą pierwszy sezon działania. Wspólne przedsięwzięcie trzech organizacji pozarządowych (Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych, Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei i Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi) odnotowały w tym roku rekordy frekwencyjne na organizowanych przez siebie wydarzeniach. Warto jednak zastrzec, że przyczyniła się do tego z pewnością nie tylko nowa forma współpracy. Należy wspomnieć choćby o przypadających na kończący się rok 600. urodzinach Łodzi, które ściągnęły do miasta wielu turystów. Parowozownia Skierniewice zwiększyła zaś liczbę dni otwartych i wzięła udział w akcji PKP Cargo „Lato z Parowozami”.
Prowadzona przez FPKW Kolej Wąskotorowa Rogów-Rawa-Biała w roku 2023 przewiozła blisko 22 tysiące podróżnych. Oznacza to wzrost rok do roku rzędu 14%. Tegoroczny sezon był drugim pod względem frekwencji w historii Fundacji. Pociągi uruchamiano na trasie Rogów-Jeżów (4 pary każdej niedzieli oraz kursy specjalne) i Rawa Mazowiecka – Biała Rawska (raz na miesiąc).
PSMK ugościło w Parowozowni Skierniewice 8252 osób (wzrost o 67% i historyczny rekord), w tym 5919 podczas Dni Otwartych. Jak podaje Stowarzyszenie, trzykrotnie (podczas Kolejowej Nocy Muzeów i sierpniowych Dni Otwartych w sobotę i niedzielę) dzienna frekwencja przekroczyła 1000 osób. Nieco mniej, niż przed pandemią COVID-19, było natomiast grup zorganizowanych. Obiekt można było zwiedzać także indywidualnie po wcześniejszym umówieniu oraz przy okazji organizowanych w niej wydarzeń kulturalnych, takich jak wakacyjny koncert jazzowy.
Głównym elementem oferty KMST są od lat Łódzkie Linie Turystyczne (tramwajowa 0 i autobusowa 100). W ciągu trzymiesięcznego sezonu przewiozły one ponad 25 tysięcy osób. W każdy weekend na łódzkie ulice wyjeżdżały po 3 autobusy i tramwaje. Pasażerowie mogli przejechać się 12 modelami autobusów i 5 typami tramwajów z różnych epok (najstarszym wagonem był Sanok z rocznika 1928). Z powodu reorganizacji, ku żalowi wielu łodzian, nie można za to było zwiedzać Zajezdni Muzealnej Brus – obiekt ma zostać ponownie udostępniony w przyszłym roku.
Trwa też modernizacja podmiejskiej linii tramwajowej do Konstantynowa Łódzkiego, zapewniającej również dojazd na Brus.
– Rosnące zainteresowanie tylko tymi trzema, prowadzonymi społecznie przez organizacje pozarządowe, wybranymi obiektami dziedzictwa kultury technicznej wyraźnie wskazuje, że województwo łódzkie ma w dziedzinie turystyki postindustrialnej ogromny, wciąż niewykorzystany potencjał. Nadchodzące miesiące to czas na rozszerzenie inicjatywy o nowe podmioty oraz na dyskusję o kierunkach promocji Industrialnego Łódzkiego w nadchodzącym sezonie – komentują FPKW, PSMK i KMST we wspólnym komunikacie prasowym.