W trudnym dla transportu zbiorowego roku 2021 województwo łódzkie zanotowało wzrost liczby pasażerów w uruchamianych na jego zlecenie autobusach regionalnych. Samorząd spodziewa się kolejnych wzrostów dzięki podejmowanym przezeń działaniom na rzecz zwiększenia roli transportu zbiorowego, m.in. otwieraniu nowych linii. Na razie nie wiadomo natomiast, czy kolejne dodatkowe połączenia pojawią się w rozkładzie jazdy w przyszłym roku.
W tym roku przewoźnicy kolejowi informowali o dużych wzrostach popularności swoich usług, co jest łączone głównie ze znacznymi skokami cen paliw na stacjach benzynowych. O ile część osób przesiadła się więc z własnego samochodu do pociągu, o tyle podobnej tendencji nie wskazuje część autobusowych operatorów regionalnych. Regres w tym segmencie rynku zdaje się trwać pomimo utworzenia Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych – na spadki frekwencji skutkujące likwidacją kursów zwracał niedawno uwagę np. Kujawsko-Pomorski Transport Samochodowy.
Jedna trzecia pasażerów więcej niż w 2020 r.
Tymczasem samorząd województwa łódzkiego zapewnia, że zainteresowanie utworzonymi przezeń w 2019 r. połączeniami autobusowymi finansowanymi częściowo z FRPA stale rośnie. Choć region nie przekazał nam szczegółowych statystyk dotyczących ostatnich miesięcy, z częściowych danych wynika, że wzrost popularności był odnotowany jeszcze w czasie pandemii. – W 2020 r. w wojewódzkich przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej odnotowano 633 tys. przejazdów, natomiast w roku 2021 r. było to już blisko 821 tys. przejazdów – informuje Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
W związku z funkcjonowaniem sieci połączeń tylko przez kilka miesięcy roku 2019 trudno jest porównywać zeszłoroczne wyniki z tymi osiągniętymi jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa. Należy też zastrzec, że w każdym roku otwierano kilka nowych połączeń. Nie zmienia to jednak faktu, że w trudnym roku osiągnięto wielkość przewozów odpowiadającą średnio ponad 20 tys. pasażerów na linię rocznie. W obliczu kondycji branży należy uznać to za wynik przyzwoity.
Nie wiadomo, czy będą kolejne linie, ale raczej nie ubędzie istniejących
Na razie nie wiadomo, czy w 2023 r. dojdzie do kolejnego rozwoju sieci. Samorząd tłumaczy, że wciąż trwa konstrukcja oferty, a ta ma być powiązana z usługami świadczonymi przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną na zlecenie UMWŁ. Ta z kolei będzie musiała liczyć się z utrudnieniami związanymi z pracami infrastrukturalnymi na sieci kolejowej. Raczej nie należy natomiast spodziewać się cięć, bo samorząd zapewnia, że podejmuje kolejne kroki mające na celu poprawę sytuacji transportowej mieszkańców.
Aktualnie usługi przewozowe dla UMWŁ świadczą głównie przedsiębiorstwa PKS – z Łęczycy, Wielunia, Bełchatowa, Opoczna, Tomaszowa Mazowieckiego czy Skierniewic. Zlecenie otrzymał także Wicher-Trans, który nie wywodzi się z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej. Zamówienia marszałka nie realizuje natomiast PKS Łódź, który niedawno wycofał się z rynku regularnego przewozu osób.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.