Po dwóch latach od powstania systemu komunikacyjnego gminy Sieradz samorząd poszukuje nowego operatora. Sieć składa się z pięciu linii podmiejskich, w tym tylko jednej funkcjonującej w weekendy. Połączenia komunalne nie są zintegrowane taryfowo z sieradzką komunikacją miejską.
Gmina Sieradz skupia obszary wiejskie położone wokół miasta o tej samej nazwie. Zamieszkuje ją nieco ponad 10 tys. osób, które od niedawna mogą korzystać z połączeń autobusowych zorganizowanych przez samorząd lokalny. – Gminna komunikacja publiczna została uruchomiona 1 sierpnia 2019 r. – mówi Krzysztof Polusik, zastępca wójta gminy Sieradz. Operatorem połączeń jest PKS Sieradz. Właśnie dobiega końca dwuletni okres obowiązywania umowy, jaką samorząd zawarł z przewoźnikiem. Tylko niewielka część połączeń funkcjonuje w niedziele
W czerwcu gmina ogłosiła więc przetarg, który ma wyłonić nowego operatora. Ponownie zdecydowano się na samodzielną organizację transportu bez podejmowania współpracy z miastem Sieradz, które utrzymuje system komunikacji miejskiej, do którego potencjalnie można by włączyć linie podmiejskie. Jak tłymaczy nasz rozmówca, jest to związane z niższymi kosztami funkcjonowania własnych linii. Poza tym linie gminne nie są obecnie zakwalifikowane prawnie jako komunikacja miejska, co umożliwia pobieranie dotacji z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Zamówienie dotyczy już istniejących linii otwartych w sierpniu 2019 r. i w kolejnych miesiącach. – Gminna komunikacja autobusowa składa się z pięciu linii – wskazuje zastępca wójta. Trasa 101 Sieradz – Kuśnie obsługiwana jest w dni robocze i w soboty. Autobusy linii nr 102 Sieradz – Stoczki, 104 Sieradz – Rzechta i 105 Sieradz – Kamionaczyk kursują tylko w dni robocze. Linia 103 Charłupia Mała – Bobrowniki funkcjonuje we wszystkie dni tygodnia.
Osobny organizator, osobna taryfa
Samorząd zapewnia, że rozkład jazdy jest dostosowany do potrzeb mieszkańców i wielkości potoków. Rzeczywiście liczba odjazdów jest stosunkowo duża, jeśli wziąć pod uwagę wielkość obsługiwanych miejscowości, np. linia nr 101 ma w dni robocze 12 par kursów. W soboty zapewniono siedem odjazdów w każdym z kierunków.
– Nasze linie nie są zintegrowane taryfowo z komunikacją miejską, gmina Sieradz ma własne stawki opłat – mówi Krzysztof Polusik. Przejazd w obrębie Sieradza kosztuje 2 zł, a w strefie podmiejskiej – od 3,60 zł do 4,20 zł. Za miesięczny bilet podmiejski trzeba zapłacić od 115 do 180 zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.