Pomimo pandemii na terenie województwa łódzkiego przybywa połączeń dotowanych w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Przedstawiamy przegląd nowych tras organizowanych przez gminy i powiaty.
Na naszych łamach opisaliśmy już
nowe linie uruchomione w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Wraz z początkiem 2021 r. sporo połączeń zaczęły organizować także samorządy niższego szczebla. Ich listę przekazał nam Oddział Prasowy Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi. Prześledźmy więc, które miejscowości uzyskały w ostatnim czasie dostęp do transportu publicznego.
Gminy otwierają przewozy szkolne na innych pasażerów Gmina Żychlin, która dotychczas uruchamiała trzy połączenia, otworzyła dwie kolejne trasy. Pierwsza z nich dopasowana jest głównie do potrzeb uczniów i łączy jedną ze szkół w Żychlinie ze Śleszynem. Druga ma charakter okrężny i wiedzie z Żychlina przez Żabików i Łowiczówkę. Sieć pięciu linii okrężnych otworzyła zaś gmina Łanięta. Trasa każdej z nich zaczyna się i kończy pod miejscową szkołą, autobusy pełnią więc przede wszystkim rolę dowozu do podstawówki. Dodatkowa, szósta linia – również do szkoły w Łaniętach – uruchomiona jest w porozumieniu z gminą Strzelce. Na terenie gminy Wolbórz powstały dwa nowe połączenia: Wolbórz – Swołszewice Duże i Proszenie – Koło.
Komunikację gminną otworzyła także gmina Brzeźnio, uruchamiając dwie trasy okrężne: zaczynającą się w Brzeźniu i w Dębołęce. Gmina Nowe Ostrowy, która w zeszłym roku utrzymywała aż 11 połączeń, w styczniu rozszerzyła ich listę o kolejne cztery. Wszystkie prowadzą do szkoły w Imielnie. Nowy, składający się z siedmiu linii system komunikacyjny powstał w gminie Warta. Większość z nich łączy małe miejscowości z siedzibą gminy (Pierzchnia Górna – Włyń, Włyń – Warta, Jakubice – Warta, Warta – Ustków, Warta – Cielce, Rososzyce – Warta,, Raczków – Warta).
Aż dwanaście nowych tras powstało w gminie Opoczno. Każda z nich rozpoczyna się w Opocznie lub biegnie przez to miasto, autobusy zapewniają więc bezpośredni dojazd nie tylko np. do szkoły, ale i do węzła przesiadkowego umożliwiającego podróż w głąb kraju. Można jednak zauważyć, że większość połączeń gminnych to w istocie otwarte przewozy szkolne. Z jednej strony samorządy otrzymują dotację z budżetu centralnego, co pozwala obniżyć koszty przewozów, które i tak trzeba byłoby uruchomić, choćby w formule zamkniętej, z drugiej zaś mieszkańcy uzyskują choćby szczątkowy dostęp do transportu zbiorowego.
Kilka nowych linii powiatowych Z oczywistych względów inny charakter mają nowe linie zorganizowane przez powiaty. Starostwo w Poddębicach zleca teraz kursy na trasie do Wielenina. Powiat kutnowski, który utrzymywał wcześniej cztery linie, rozszerzył sieć połączeń o połączenia do Krośniewic (dwiema trasami) i Kątów. Powiat pajęczański otworzył swoją pierwszą trasę Pajęczno – Łążek, zaś powiat łowicki uruchomił przewozy do Oszkowic oraz wydłużył przebieg niektórych z istniejących wcześniej tras.