W tym miesiącu ruszyć ma system wojewódzkiego roweru publicznego pod nazwą Rowerowe Łódzkie. Będzie on funkcjonować także na terenie Łodzi, która od kilku lat utrzymuje własny Łódzki Rower Publiczny. Choć operatorem obu systemów będzie Nextbike, nie będą one ze sobą zintegrowane, ale województwo wskazuje na możliwość wprowadzenia wspólnych udogodnień w marcu przyszłego roku.
W październiku informowaliśmy o prawdopodobnym braku integracji dwóch samorządowych systemów rowerowych, które już niebawem będą działać równolegle na terenie Łodzi. Miasto jest jednym z partnerów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego przy realizacji przedsięwzięcia Rowerowe Łódzkie, a także utrzymuje swoją własną sieć wypożyczalni. Operatorem w obu przypadkach jest Nextbike, ale w stacjach rowerowych staną inne rowery: tzw. czwartej (w przypadku systemu wojewódzkiego) i trzeciej generacji.
W przetargu nie można było faworyzować Nextbike'aZnacznie ograniczy to funkcjonalność systemu wojewódzkiego, bo jego stacje wypożyczeń zostaną rozlokowane jedynie przy dworcach i przystankach kolejowych. Co prawda rowery będzie można pozostawiać także w dowolnym innym miejscu w wyznaczonej strefie, ale będzie się to wiązać ze znaczącą dopłatą. W praktyce więc skorzystanie z roweru w celu innym niż dojazd na pociąg odjeżdżający z innego dworca niż ten, na którym właśnie wysiedliśmy z innego pociągu, będzie –
jak wynika ze stanowiska Nextbike – dosyć drogi.
Czy sytuacji tej dało się uniknąć? – Projekt Rowerowe Łódzkie jest realizowany z udziałem jedenastu partnerów: jednostek samorządu terytorialnego – przypomina Dariusz Kulas z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego (wypożyczanie będzie możliwe także m.in. w Pabianicach, Zduńskiej Woli czy Zgierzu). – Wybór dostawcy systemu odbywał się w drodze zamówienia publicznego i nie mógł faworyzować operatora Łódzkiego Roweru Publicznego – podkreśla nasz rozmówca.
Jest nadzieja, że w przyszłym sezonie ŁRP systemy będą kompatybilne – Już po wyborze operatora miasto Łódź może podejmować negocjacje związane z kompatybilnością systemów. Z tego co nam wiadomo, takie negocjacje są lub będą prowadzone – dodaje przedstawiciel samorządu regionalnego. Zwraca on także uwagę, że w okresie zimowym Łódzki Rower Publiczny nie funkcjonuje. Tuż po rozpoczęciu działalności systemu wojewódzkiego problem integracji zatem niemal nie wystąpi (RŁ ma być systemem całorocznym i ruszy w tym miesiącu, a więc pod sam koniec sezonu ŁRP).
– Mamy nadzieję, że od marca 2019 r., tj. po okresie zimowym, systemy roweru wojewódzkiego i miejskiego będą kompatybilne – mówi Dariusz Kulas. – Pamiętać należy również, że przed Łodzią stoi następny wybór operatora, bo obecny system działać będzie do listopada 2019 r. – przypomina. Zatem nawet jeśli Łodzi i Nextbike'owi uda się wypracować porozumienie dotyczące integracji systemów, będzie ono obowiązywać tylko przez jeden sezon.