Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Łódzkie: Jest projekt ustawy metropolitalnej. Czy pomoże tramwajom podmiejskim?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-01-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Łódzkie: Jest projekt ustawy metropolitalnej. Czy pomoże tramwajom podmiejskim?
fot. Kasper Fiszer
Pod obrady Senatu trafił projekt ustawy o Łódzkim Związku Metropolitalnym. Zdaniem pomysłodawców jego przyjęcie umożliwi harmonijny rozwój całej aglomeracji łódzkiej i realizację przedsięwzięć, których mniejsze gminy nie byłyby w stanie udźwignąć samodzielnie. Jedną z takich inwestycji może być modernizacja sieci łódzkich tramwajów podmiejskich. Jeśli senatorowie się zgodzą, projekt zostanie skierowany do Sejmu w ramach senackiej inicjatywy ustawodawczej. Tam będzie miał trudniej.

Idea projektu ustawy polega na zapewnieniu samorządom dodatkowych środków, przeznaczonych na wykonywanie zadań publicznych o zakresie przekraczającym granice administracyjne. Chodzi o rodzaj zrzeszenia odmienny od tych istniejących obecnie. „Jest to zupełnie inny rodzaj zrzeszenia gmin od związków międzygminnych, związków powiatów czy związków powiatowo-gminnych. Cechą odróżniającą są kompetencje właściwe dla obszaru o metropolitalnym charakterze” – zapisano w uzasadnieniu.

Zdaniem prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej ustawa może dać Łodzi nie tylko szanse na zdobycie dodatkowych środków na inwestycje, ale również nowe możliwości budowania pozycji lidera w aglomeracji. Zdaniem prezydent skorzystają na tym także podłódzkie gminy – zarówno miejskie (Zgierz, Pabianice czy Konstantynów Łódzki), jak i wiejskie. – Metropolia pozwoli nam lepiej wspólnie planować inwestycje, lepiej wykorzystywać fundusze unijne, lepiej organizować inwestycje, transport i komunikację oraz zachęcać do edukacji – uzasadnia Zdanowska. To właśnie prezydent Łodzi ma być – według projektu – pełnomocnikiem związku, a z wnioskiem o jego utworzenie ma zwrócić się do właściwego ministra łódzka Rada Miejska.

Projekt ustawy jest wzorowany na rozwiązaniach działających od dwóch lat w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Związek metropolitalny zyskałby prawo do dysponowania 5% wpływów z podatków PIT od mieszkańców gmin członkowskich. Wpływy z tego tytułu są szacowane na ok. 200 mln zł. Uzupełnieniem byłyby składki od gmin członkowskich i ewentualne dotacje z budżetów samorządów oraz państwa. O ich wykorzystaniu miałoby decydować Zgromadzenie Łódzkiego Związku Metropolitalnego, w którym każdej gminie przysługiwałoby po jednym głosie. Organem wykonawczym ma być pięcioosobowy Zarząd.

Powołanie metropolii to temat obecny w łódzkiej debacie publicznej od kilku lat. Za jedną z najważniejszych inwestycji, których realizację miałyby ułatwić nowe mechanizmy, uważa się modernizację sieci łódzkich tramwajów podmiejskich. Losy całej sieci – z wyjątkiem linii do Pabianic, na której prace torowe już się rozpoczęły – są niepewne. Z powodu złego stanu torów ruch na liniach do Zgierza i Ozorkowa zawieszono blisko dwa lata temu, do Konstantynowa i Lutomierska tramwaje nie docierają od 3 marca ubiegłego roku. Choć Łódź i inne większe ośrodki miejskie byłyby w stanie sfinansować prace konieczne do wykonania na swoim terenie, nie stać na to mniejszych samorządów – takich jak Lutomiersk czy gmina wiejska Zgierz. Nowe instrumenty finansowe i prawne, które zyskałaby aglomeracja po przyjęciu ustawy metropolitalnej, miałyby pomóc w rozwiązaniu tego problemu. Należy jednak liczyć się z tym, że dużą część budżetu przyszłego ŁZM mogłyby pochłonąć inne zadania, takie jak rewitalizacja kolejnych obszarów Łodzi czy unieszkodliwienie składowiska odpadów niebezpiecznych w Zgierzu.

Oprócz wykonywania zadań związanych z transportem zbiorowym ŁZM miałby uczestniczyć także w kształtowaniu ładu przestrzennego i zabierać głos przy ustalaniu przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich na swoim obszarze związku metropolitalnego. Po zawarciu porozumienia z odpowiednią jednostką samorządu terytorialnego lub ich związkiem związek będzie też mógł wykonywać zadania publiczne należące do jej zakresu działania. ŁZM będzie mógł też zakładać własne spółki, emitować obligacje i zaciągać pożyczki.

Inicjatorem prac nad nowym aktem prawnym jest niezależny senator z okręgu łódzkiego, były prezes Najwyższej Izby Kontroli Krzysztof Kwiatkowski. – Ustawa wzmacnia znaczenie i siłę dużych organizmów miejskich, co gwarantuje także wzrost dochodów z PIT w znaczącej skali – mówi polityk. Jak deklaruje, możliwe jest przyjęcie projektu ustawy przez Senat do końca lutego (na razie przeszedł przez senacką Komisję Ustawodawczą). Nie wiadomo jednak, jakie stanowisko wobec pomysłu zajmie Sejm, w którym większość bezwzględną ma PiS. Jeśli jednak ustawa doczeka się przyjęcia do połowy roku, po wydaniu stosownego rozporządzenia przez rząd, łódzki związek metropolitalny mógłby zacząć działanie na początku 2021 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź jednak straci środki na remont linii konstantynowskiej?

Prawo & Finanse

Łódź jednak straci środki na remont linii konstantynowskiej?

Kasper Fiszer 14 września 2023

Pabianice formalnie kończą wielką inwestycję tramwajową

Komunikacja

UMWŁ: Ozorków jest dobrze skomunikowany nawet bez tramwaju

Komunikacja

Prezydent Zabrza: Metropolia to szansa na wszechstronny rozwój

Przestrzeń

Samorządy muszą poczekać na nową ustawę metropolitalną

Prawo & Finanse

Samorządy muszą poczekać na nową ustawę metropolitalną

Agnieszka Serbeńska 15 kwietnia 2016

Zobacz również:

Łódź jednak straci środki na remont linii konstantynowskiej?

Prawo & Finanse

Łódź jednak straci środki na remont linii konstantynowskiej?

Kasper Fiszer 14 września 2023

Pabianice formalnie kończą wielką inwestycję tramwajową

Komunikacja

UMWŁ: Ozorków jest dobrze skomunikowany nawet bez tramwaju

Komunikacja

Prezydent Zabrza: Metropolia to szansa na wszechstronny rozwój

Przestrzeń

Samorządy muszą poczekać na nową ustawę metropolitalną

Prawo & Finanse

Samorządy muszą poczekać na nową ustawę metropolitalną

Agnieszka Serbeńska 15 kwietnia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5