268 miejscowości, do których po latach przerwy powróciła komunikacja zbiorowa, 40 linii oraz 17,5 mln zł dopłaty z budżetu państwa – to najważniejsze liczby opisujące organizowaną przez samorząd województwa komunikację autobusową w Łódzkiem. Urząd Marszałkowski podsumował uruchomione dotychczas linie autobusowe z dotacją Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych.
Regionalne przewozy autobusowe obejmują już wszystkie powiaty województwa i większość jego gmin (122 ze 177). Jak podaje marszałek,
uruchamiane od 2019 r. nowe trasy autobusowe w Łódzkiem liczą łącznie 2 201,4 km długości. Wyłaniani w przetargach przewoźnicy obsługują łącznie 1622 przystanków. Samorząd województwa łódzkiego jest największym beneficjentem Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych.
Najnowszą uruchomioną linią będzie połączenie z Poddębic przez Ostrów Warcki do Sieradza. Trasę obsługuje PKS Sieradz. Podobnie jak wiele innych linii przewoźnika, będzie ona zintegrowana taryfowo z Łódzką Koleją Aglomeracyjną: zakup
„Wspólnego Biletu ŁKA+PKS” na trasie np. do Łodzi z przesiadką w Sieradzu będzie dla pasażera tańszy od dwóch osobnych biletów na pociąg i autobus.
– Linia powstała w wyniku postulatów mieszkańców – mówi marszałek województwa Grzegorz Schreiber. W tym przypadku lokalni włodarze liczą jednak nie tylko na ułatwienie mieszkańcom dojazdów do szkół i pracy, ale i na umożliwienie turystom dojazdu w atrakcyjne miejsca w okolicy. – Powiat poddębicki to piękne miejsce na wypoczynek. Korzystający z tej linii będą mogli dotrzeć np. do Ostrowa Warckiego i wrócić na wieczór do domu – ma nadzieję starosta poddębicki Małgorzata Komajda.
Choć samorząd województwa uważa program rozwoju wojewódzkich linii autobusowych za sukces, dostrzega konieczność korekt. – Drogi wojewódzkie, po których kursują nasze linie, wciąż nie wyglądają tak, jak byśmy sobie tego życzyli – przyznaje marszałek. Województwo pozyskało na remont 150 km takich dróg środki z programu „Polski Ład”.