Sieć organizowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego regionalnych linii autobusowych zostanie w styczniu przyszłego roku rozszerzona o kolejne 8 relacji. Dostęp do komunikacji publicznej otrzymają w ten sposób mieszkańcy kolejnych kilkudziesięciu wykluczonych transportowo miejscowości. Jednym z priorytetem ma być nadal dowożenie mieszkańców mniejszych miejscowości do stacji kolejowych z dogodnymi przesiadkami na pociągi.
Z początkiem 2020 r. autobusy wyruszą na trasy: Łowicz – Wola Kałkowa – Piątek, Rawa Mazowiecka – Żelechlinek – Koluszki, Piotrków Trybunalski – Wola Krzysztoporska – Radomsko, Radomsko – Strzelce Wielkie – Pajęczno, Poddębice – Wartkowice – Aleksandrów Łódzki, Brzeziny – Stryków – Głowno, Szczerców – Widawa oraz Aleksandrów Łódzki – Lutomiersk – Łask. Żadna z nich nie prowadzi do Łodzi. Jak wyjaśnia dyrektor Departamentu Infrastruktury UMWŁ Grzegorz Jastrzębowski, wybór takich tras był celowy. – Zależało nam na obszarach najbardziej wykluczonych komunikacyjnie. Dojazd do stolicy regionu umożliwiają dziś w wielu przypadkach przewoźnicy komercyjni, tymczasem między mniejszymi ośrodkami nie ma często żadnej oferty komunikacyjnej – uzasadnia.
Marszałek województwa podpisał wczoraj kolejne wnioski o dofinansowanie połączeń na kolejnych 8 trasach. Dziś dokumenty zostały przekazane wojewodzie. Po spodziewanym pozytywnym ich rozpatrzeniu w regionie w nowym roku będzie działało już 36 linii, dofinansowywanych przez samorząd województwa oraz budżet państwa. Dzięki nowym liniom publiczna komunikacja autobusowa dotrze do kolejnych 60 miejscowości, których mieszkańcy do tej pory byli jej pozbawieni. W ciągu roku 2020 UMWŁ zaplanował pracę przewozową wszystkich linii na poziomie 3,762 mln wozokilometrów.
Wyznaczono także kolejne trzy punkty przesiadkowe między autobusami regionalnymi a pociągami ŁKA: Tomaszów Mazowiecki, Koluszki i Głowno. W nowym roku do wspólnej siatki kolejowo-autobusowej dołączą także – zgodnie z zapowiedziami – Przewozy Regionalne. – Mamy jeszcze kilka niespodzianek, przygotowanych na początek przyszłego roku – zapowiedział Jastrzębowski.
Pierwsze autobusy regionalne, dofinansowane z państwowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, zostały uruchomione
1 września bieżącego roku. Władze regionu z własnej inicjatywy zadbały o skomunikowanie ich z pociągami ŁKA w punktach przesiadkowych oraz wprowadziły wspólny bilet kolejowo-autobusowy. Zarówno w autobusie, jak i w pociągu (na razie tylko u konduktora) można kupić zintegrowany bilet na połączenie kolejowo-autobusowe z przesiadką po drodze, tańszy o 20% od dwóch osobnych biletów na pociąg i autobus. Rozwiązanie to zostało
nagrodzone w konkursie im. inż. Józefa Nowkuńskiego na tegorocznych targach Trako. Jedno z 29 uruchomionych we wrześniu połączeń (Wieluń – Zdzierczyzna – Wieluń) zdążyło w ciągu trzech miesięcy stać się rentowne, zostało więc wykreślone z listy linii dofinansowywanych przez samorząd i państwo.