Łódzki Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg na wybór operatora Wojewódzkiego Roweru Publicznego. Samoobsługowe wypożyczalnie rowerów powstaną w dziesięciu gminach, z których w 8 do tej pory nie było możliwości skorzystania z takiej usługi. Projekt, jako służący rozwojowi transportu niskoemisyjnego, będzie współfinansowany ze środków unijnych.
Stacje WRP powstaną w ośrodkach rozmieszczonych wzdłuż wszystkich tras obsługiwanych obecnie przez Łódzką Kolei Aglomeracyjną. Samorządy, które przystąpiły do projektu, to gminy: Koluszki, Kutno, Łask, Łowicz, Łódź, Pabianice, Sieradz, Skierniewice, Zduńska Wola oraz Zgierz. UMWŁ jest liderem projektu „Rowerowe Łódzkie”, do udziału w którym zgłosiły się samorządy lokalne. UMWŁ przymierza się już do kolejnych etapów rozbudowy systemu (pod koniec roku ŁKA ma rozpocząć przewozy na trasie Skierniewice – Łowicz – Kutno, a później z Łodzi do Radomska i Tomaszowa Mazowieckiego).
Lepszy dojazd na pociąg
Najwięcej stacji powstanie w gminie Koluszki (22, w tym po jednej w Żakowicach i Słotwinach oraz łącznie cztery w Gałkowie Małym i Dużym). Przypadająca na każdą z nich liczba rowerów do wypożyczenia będzie jednak mniejsza, niż w pozostałych gminach. Warto zauważyć, że Słotwiny to jedyna miejscowość na liście, w której nie zatrzymują się pociągi ŁKA (co jednak ulegnie zmianie po wspomnianym przejęciu od PR połączenia Łódź – Tomaszów). Po 14 stacji zostanie wybudowanych w Łodzi i Pabianicach, 13 w Kutnie, po 12 – w Łowiczu, Zduńskiej Woli i Sieradzu, 11 – w Zgierzu, 9 – w Skierniewicach, a 6 – w Łasku. Wszystkich samoobsługowych wypożyczalni ma być zatem 125. Na każdą będzie przypadało przeciętnie ok. 8 rowerów (łącznie UMWŁ zamówi ich 1002).
Rozmieszczenie stacji ma przede wszystkim zapewnić możliwość dojazdu z najważniejszych lokalnych generatorów ruchu do stacji i przystanków kolejowych, ale także uzupełnić miejski transport publiczny (lub – jak w Koluszkach, w których dotąd go nie było – stworzyć jego formę). WRP jest częścią szerszego, dofinansowywanego z funduszy unijnych projektu „Integracja różnych systemów transportu zbiorowego poprzez rozbudowę węzłów przesiadkowych w województwie łódzkim”. Dopełnieniem infrastruktury będzie 15 parkingów rowerowych (8 w Łodzi, 5 w Koluszkach, po jednym w Sieradzu i Łowiczu). Na każdym z nich ma się znaleźć po 6 stojaków w kształcie odwróconego „U” i samoobsługowa stacja naprawcza.
Czy będzie kompatybilność z ŁRP?
Jak przyznawał wcześniej marszałek województwa, impulsem do rozpoczęcia prac nad systemem stało się masowe przewożenie rowerów w pociągach ŁKA. Oferta darmowego przewozu jednośladu stała się tak popularna, że w jednostkach zaczęło brakować miejsca zarówno dla rowerzystów, jak i dla pozostałych podróżnych. Wbrew początkowym planom Urząd Marszałkowski postanowił nie wprowadzać opłat za przewóz roweru, ale zaproponować w największych ośrodkach wzdłuż trasy korzystanie z systemu roweru publicznego. Inspiracją był także przykład Łódzkiego Roweru Publicznego, którego uruchomienie 1 maja 2016 r. okazało się spektakularnym sukcesem. – Dziś system ten może być dla nas dobrym wzorem – powiedział marszałek Witold Stępień. Sama stolica regionu dzięki WRP zyska kolejnych 14 stacji po 15 stojaków i 10 rowerów każda, położonych przy stacjach i przystankach kolejowych. W niektórych przypadkach, jak przy ul. Szaniawskiego (przystanek Łódź Andrzejów), stacje WRP wypełnią białe plamy na mapie sieci miejskiego systemu. Niezbędne środki są już zarezerwowane w budżecie Łodzi.
Z perspektywy użytkowników przyszłego roweru wojewódzkiego byłoby najlepiej, gdyby udało się uzyskać jego kompatybilność z ŁRP. Można jednak wątpić, czy prawo pozwoli na wyegzekwowanie tego w przypadku, gdyby przetarg wygrał kto inny, niż operator łódzkiego systemu Nextbike. Brak jasności w tej sprawie wstrzymuje też na razie decyzje co do ogłoszenia przez władze Łodzi postępowania na drugi etap rozbudowy ŁRP.
Zamówienie na WRP będzie z pewnością atrakcyjnym kontraktem do pozyskania dla operatorów systemów roweru publicznego. Już wcześniej do ogłoszonego jesienią ubiegłego roku przez Urząd Marszałkowski dialogu technicznego zgłosiło się dwóch potencjalnych wykonawców. Na budowę i eksploatację systemu samorządy zamierzają przeznaczyć ok. 17,2 mln zł, z czego 85% będzie pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa. Umowa z operatorem ma zostać zawarta na 6 lat. Termin składania ofert upływa 13 marca. 60% kryteriów oceny stanowi cena, a 40% – termin uruchomienia systemu.