Zarząd Dróg Wojewódzkich przekonuje, że zlecony przezeń remont fragmentu toru linii lutomierskiej ma sens, bo gminy wciąż planują przywrócenie kursowania tramwajów linii 43B Łódź – Konstantynów Łódzki – Lutomiersk. Tymczasem łódzkie MPK zapowiada, że ogłosi drugi przetarg na obsługę podmiejskich połączeń autobusowych zastępujących tramwaje do Ozorkowa i Zgierza. Zostały one uruchomione w lutym 2018 r. wraz z zawieszeniem funkcjonowania linii 45 i 46.
Sytuacja tramwajowych linii podmiejskich regionu łódzkiego wydaje się coraz trudniejsza. Samorząd Konstantynowa Łódzkiego poinformował bowiem w tym tygodniu, że nie zgromadzi wystarczających środków, by w pełni sfinansować piętnastoprocentowy wkład własny w inwestycję, która miała objąć przede wszystkim remont torowiska i sieci trakcyjnej. Realizacja przedsięwzięcia, na które pozyskano już środki unijne, stoi więc pod dużym znakiem zapytania.
Samorządy zapewniły ZDW o chęci przywrócenia ruchu tramwajowegoNiebawem rozpoczną się jednak prace prowadzone przez Zarząd Dróg Wojewódzkich, które
obejmą m.in. przebudowę krótkiego odcinka torowiska i jednego peronu przystankowego w miejscu kolizji drogi z pasem tramwajowym. Zostaną one przeprowadzone na terenie Konstantynowa, ale już za trójkątem manewrowym, na którym zawracały tramwaje oznaczone symbolem 43A (linii Łódź – Konstantynów), a więc na trasie linii 43B (Łódź – Konstantynów – Lutomiersk).
– Przebudowa fragmentów torowiska ma oprócz modernizowanych kolizji dodatkowo uzasadnienie, gdyż gminy Lutomiersk i Konstantynów nadal chcą przywrócenia połączenia na tej trasie, o czym informowano nas m.in. na spotkaniu w kwietniu br. w ramach budowy tramwaju regionalnego ze środków RPO – tłumaczy Marcin Nowicki, kierownik zespołu ds. informacji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi. – W przypadku realizacji tych projektów byłoby trudno ingerować w przyszłości w przebudowaną dopiero DW-710 – podkreśla. Obecnie nie ma jednak konkretnych planów finansowania kompleksowego remontu linii lutomierskiej, bez którego wznowienie ruchu nie będzie możliwe.
Czy BP Tour ponownie wystartuje w przetargu „zatramwajowym”? Pewne problemy ma też łódzkie MPK, które musi uruchamiać szereg dodatkowych brygad autobusowych na liniach 43A, 43B, Z45 (do Zgierza) i Z46 (do Ozorkowa). Przewoźnik chciał oddać obsługę części tras podmiotowi zewnętrznemu. Przetarg nie przyniósł jednak oczekiwanego rozstrzygnięcia, bo jedyna złożona w nim oferta firmy BP Tour Piotr Brewczak
została odrzucona ze względów formalnych.
– Będziemy ogłaszać przetarg od nowa – zapowiada Bartosz Stępień z Działu Promocji Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Mimo rozpoczęcia dostaw nowych autobusów miejska spółka nie zrezygnowała więc z planu zmniejszenia własnego uruchomienia.