Samorząd województwa łódzkiego podsumował funkcjonowanie systemu wypożyczalni Rowerowe Łódzkie. Sieć roweru publicznego, która obejmuje jedenaście gmin regionu, była nieco popularniejsza niż rok wcześniej. Statystyki z części miejscowości wciąż znacząco odbiegają jednak od oczekiwań.
Samorząd województwa łódzkiego jest koordynatorem wspartego ze środków unijnych projektu Rowerowe Łódzkie. W jego ramach w jedenastu gminach położonych przy liniach kolejowych powstały stacje wypożyczeń rowerów, które miały pomóc m.in. w stworzeniu możliwości sprawnego dojazdu na pociąg. Wśród partnerów przedsięwzięcia znalazła się też Łódź, ale skala działalności wypożyczalni wojewódzkich jest w największym mieście regionu znacznie mniejsza niż działającego niezależnie Łódzkiego Roweru Publicznego.
Zmiany dostępności stacji wynikają wyłącznie z prac infrastrukturalnych
System Rowerowe Łódzkie działa już od ok. pięciu lat, ale sieć wypożyczalni pozostaje do dziś praktycznie niezmienna. – Wprowadzane zmiany dotyczyły czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych stacji w wyniku prowadzenia prac remontowo-inwestycyjnych – tłumaczy Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Dodaje, że gminy, które są partnerami ogólnowojewódzkiego przedsięwzięcia, same decydują o ewentualnych korektach w działalności roweru publicznego na swoim terenie.
Dotychczas województwo nie otrzymało jednak sygnałów o ewentualnych modyfikacjach. Wskazywałoby to na zadowolenie lokalnych samorządów z osiąganych dotychczas rezultatów. Znajduje to potwierdzenie w statystykach, bo w 2022 r. użytkownicy wypożyczyli rowery nieco więcej razy niż w 2021.
Są wyjątki od ogólnych tendencji
O ile przed dwoma laty wojewódzkie rowery wypożyczano łącznie 66 tys. razy, w 2022 r. osiągnięto wynik przekraczający 74 tys. przejazdów. Nie oznacza to jednak, że w każdej z gmin Rowerowe Łódzkie cieszy się popuarnością. Ekstremalnym przykładem jest tu gmina Łask, w której liczba wypożyczeń wzrosła, ale z poziomu 808 do 880 wypożyczeń w skali całego roku. Przekłada się to na mniej niż trzy przejazdy dziennie.
Najwyższy procentowy wzrost nastąpił natomiast w Łodzi. Liczba wypożyczeń roweru wojewódzkiego w ciągu roku wzrosła niemal trzykrotnie – z poziomu ponad 3 tys. do ponad 9 tys. przejazdów. Stolica nadal nie jest natomiast liderem wykorzystania RŁ. Wyższe wartości osiągnięto choćby w Kutnie czy Koluszkach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.