Łódzka zajezdnia muzealna Brus, rogowska wąskotorówka oraz parowozownia w Skierniewicach – to pierwsze trzy zabytkowe obiekty, tworzące nowy szlak turystyczny „Industrialne Łódzkie”. Ich zarządcy podpisali niedawno porozumienie w sprawie współpracy.
Popularność zabytków techniki (w tym – kolei) rośnie od lat, jednak – zdaniem założycieli „Industrialnego Łódzkiego” – ich potencjał wciąż nie jest wykorzystany tak dobrze, jak mógłby być. Nowy szlak ma zwiększyć zainteresowanie nimi. Historyczne obiekty kolejowe i poprzemysłowe stanowią ważny element dziedzictwa regionu, szczególnie – jego stolicy, która właśnie przemysłowi włókienniczemu zawdzięcza swoją dzisiejszą wielkość i rangę.
Umowa ma rozpocząć pierwszy etap tworzenia kompleksowego, markowego produktu turystycznego i szlaku tematycznego. Sygnatariusze porozumienia (Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi, Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych oraz Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei) chcą wspólnie promować najciekawsze dawne obiekty kolejowe i poprzemysłowe w regionie, tworząc sieciowy produkt turystyczny. Wzorem w tym zakresie ma być istniejący od kilkunastu lat Szlak Zabytków Techniki Województwa Śląskiego.
– Co roku odwiedzamy naszych przyjaciół z kolei wąskotorowej w Bytomiu i widzimy, jak wspaniałym wydarzeniem jest Święto Szlaku Zabytków Techniki „Industriada”. Przyciąga ona praktycznie do każdego miejsca w niej uczestniczącego nieprzebrane tłumy. Jednego dnia wszystkie obiekty śląskiego szlaku są dostępne dla szerokiej publiczności i oferują bardzo atrakcyjny program. Naszym marzeniem jest, by adaptować ją na grunt województwa łódzkiego i by raz w roku, podobnie jak na Śląsku, także nasze obiekty miały swoje święto, tętniły życiem i przeciągały gości nie tylko z regionu, ale także z sąsiednich województw – deklaruje Judyta Kurowska-Ciechańska z Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei.
Trzy obiekty, które znajdują się na szlaku obecnie, mają być dopiero początkiem jego rozwoju. Do inicjatywy przyłączyć się mogą zarówno zarządcy czynnych i udostępnianych turystom obiektów dziedzictwa poprzemysłowego, jak i samorządy oraz przedsiębiorstwa.
Zarówno o Zajezdni Brus, jak i o Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała oraz o Parowozowni Skierniewice pisaliśmy na naszych łamach wiele razy. Wybudowana w 1915 r.
rogowska wąskotorówka to dziś najdłuższa czynna tego typu trasa w Polsce (choć po części 49-kilometrowej linii ruch pasażerski nie może się odbywać ze względu na zły stan torów). Na stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy można podziwiać jedną z największych w kraju kolekcji zabytkowych lokomotyw i wagonów.
Parowozownia Skierniewice to przeszło 160-letni obiekt, zarządzany przez Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei i udostępniany do zwiedzania kilkanaście razy w roku podczas dni otwartych.
Zajezdnia Muzealna Brus z 1910 r. to zalążek przyszłego miejskiego muzeum komunikacji, w którym zgromadzono kilkadziesiąt zabytkowych tramwajów i autobusów (część pojazdów jest czynna). Obiektem opiekuje się Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi.