Od kilku lat województwo łódzkie rozbudowuje infrastrukturę dla niechronionych uczestników ruchu wzdłuż dróg wojewódzkich. W tym czasie powstało kilkadziesiąt kilometrów dróg rowerowych i chodników. Większość z nich ułatwia poruszanie się w mniejszych miastach i pomiędzy wsiami.
Samorząd województwa łódzkiego deklaruje, że jednym z głównych celów prowadzonych inwestycji drogowych jest poprawa bezpieczeństwa ruchu. Organ odpowiedzialny za utrzymanie siatki tras o charakterze międzypowiatowym podkreśla przy tym, że problemem w mniejszych miejscowościach wciąż pozostaje duże zagrożenie dla pieszych i rowerzystów. Wzdłuż wielu dróg skategoryzowanych jako wojewódzkie historycznie nie poprowadzono żadnego chodnika czy drogi rowerowej. Ten brak został w pewnej mierze uzupełniony dzięki przedsięwzięciom podejmowanym od 2019 r.
Dobudowane ciągi można podzielić na trzy kategorie: drogi rowerowe, chodniki z dopuszczonym ruchem rowerowym i samodzielne chodniki. Łącznie powstało ok. 58 km infrastruktury dla pieszych i ok. 39 km – przeznaczonej wyłącznie bądź również dla cyklistów. O ile w 2019 r. otwarto jedynie ok. 4 km drogi w okolicach Rokicin, projekty zrealizowane rok później miały już znacznie większą skalę. Wówczas powstały chodniki i drogi rowerowe wzdłuż drogi nr 485 w Pabianicach i okolicy o łącznej długości ok. 8 km. Kilkaset metrów nowej infrastruktury zyskali korzystający z trasy łączącej Konstantynów Łódzki z Lutomierskiem w aglomeracji łódzkiej. Poza tym zrealizowano kilka projektów na obszarach wiejskich: w rejonie Kurzeszyna, Pruszkowa, Żytna i in.
W 2021 r. przy okazji remontu skrzyżowania drogi wojewódzkiej z trasami niższych kategorii powstał krótki odcinek chodnika w Sieradzu. Łącznie ok. 16 km tras połączyło Kurowice z Ujazdem we wschodniej części regionu. Krótsze odcinki zbudowano w mniejszych miastach i wsiach: Szczercowie, Próbie, Liciążnej, Złoczewie i Zawadach. Chodnik i droga rowerowa doprowadziły też do bełchatowskiej strefy przemysłowej.
Rok 2022 przyniósł nową drogę rowerową z dopuszczonym ruchem pieszym pomiędzy Łaskiem a Gorczynem. Niemal 10 km nowej infrastruktury stworzono w Tomaszowie Mazowieckim podczas dużej przebudowy drogi wojewódzkiej łączącej Łódź z rejonem Opoczna. Kilometrowe odcinki połączyły wsie Wyszanów i Lubczyna, powstały też podczas budowy obwodnicy Pragi w powiecie poddębickim. Ponadto nowy chodnik służy mieszkańcom Koluszek – jego realizacja była elementem dużej inwestycji obejmującej budowę nowego wiaduktu nad torami kolejowymi w miejscu zburzonej przeprawy, która pozostawała w złym stanie technicznym.
Również w tym roku UMWŁ otworzył kilka nowych odcinków dla pieszych i rowerzystów. Jednym z najważniejszych jest ten poprowadzony wzdłuż przedłużenia łódzkiej tzw. Trasy Górna na terenie gminy Brójce. Łącznie ok. 4 km ścieżek i chodników połączyło Łask z Przatowem, a ok. kilometrowy odcinek ułatwił poruszanie się po miejscowości Burzenin. Podobną inwestycję zrealizowano w Działoszynie. – Szereg kolejnych zadań jest w trakcie realizacji – podkreślił Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.