PKP PLK otrzymała tylko jedną ofertę w przetargu na budowę węzłów multimodalnych w województwie łódzkim. Przekracza ona budżet ponad dwa razy.
Zamówienie dotyczy dwóch stacji na linii nr 15 (Stryków i Głowno), stacji Zduńska Wola na linii nr 14 oraz planowanego przystanku pod roboczą nazwą Pabianice Północ na tej samej linii. We wszystkich lokalizacjach mają powstać multimodalne węzły komunikacyjne. Inwestycje będą toczyły się w trybie „projektuj i buduj”. Zarządca infrastruktury przewiduje wydanie na ten cel 19 928 110,56 zł netto (bez podatku VAT). Część kwoty mają pokryć środki europejskie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego – projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską. Oferty można składać do godziny 10 17 kwietnia.
Zakres prac będzie różnił się w przypadku poszczególnych stacji. Największe zmiany nastąpią na dworcu w Zduńskiej Woli, który przed kilkunastoma laty przeszedł jedynie ograniczony remont, a jego obecny stan techniczny określono w dokumentacji przetargowej jako zły. Budynek stacji z początku XX wieku ma zostać przebudowany i rozbudowany zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków. Obejmują one m. in. przywrócenie pierwotnej, symetrycznej bryły poprzez wyburzenie późniejszych dobudówek po stronie wschodniej oraz odsłonięcie ceglanej elewacji. Zaplanowano zmianę układu wnętrza (w tym – umiejscowienia kas biletowych) i powiązanie poczekalni z częścią komercyjną. Dworzec zostanie też podłączony do miejskiej sieci cieplnej.
Oprócz samego budynku stacyjnego metamorfozę przejdzie też położony przed nim Plac Żelazny. Doczeka się on nowej aranżacji, która nie tylko poprawi jego estetykę, ale też ułatwi manewrowanie autobusami (dla tych ostatnich przewidziano 3 stanowiska z wiatami). Wykonawca ma zaprojektować i ułożyć nowe chodniki (wyposażone w płytki z oznakowaniem dotykowym) i ciągi pieszo-rowerowe. Na placu pojawią się nowe meble miejskie, w tym – stojaki na rowery, a w miejscu obecnego stojaka – stacja roweru publicznego. Dla dojeżdżających samochodem zaplanowano 5 miejsc postojowych, w tym 2 dla osób niepełnosprawnych (na miejscu wspomnianych, przeznaczonych do wyburzenia dobudówek), a także strefę Kiss&Ride. Z placu przed dworcem na
nowo zmodernizowany peron przydworcowy będzie można dostać się bezstopniowym, zadaszonym dojściem. Na samej stacji w ramach osobnego projektu powstanie przejście podziemne z wyjściami na perony.
W Strykowie i Głownie, w których budynki dworcowe zmodernizowano już w latach 2011-2013, zakres prac będzie o wiele mniejszy. Na obu stacjach powstaną kładki dla pieszych, mające zastąpić obecne nieoficjalne przedepty. Również w tych miejscowościach przewidziano utworzenie nowych miejsc parkingowych (po 13, w tym 2 dla niepełnosprawnych). Przy stacjach mają zostać ustawione wiaty rowerowe (w Głownie – po obu stronach toru). Przebudowa podjazdów i uzupełnianie chodników będą przeprowadzone z myślą o dostosowaniu do potrzeb osób niepełnosprawnych (m. in. likwidacja krawężników).
Przystanek Pabianice Północ będzie wybudowany w rejonie przejazdu w ciągu ul. Lutomierskiej (DK71). W jego skład wejdą dwa perony jednokrawędziowe o wysokości 76 cm nad główką szyny. PKP PLK oczekuje ich powiązania z otaczającą infrastrukturą drogową – ulicami: Karniszewicką, Lutomierską, Szynkielewską i Partyzancką. Zaplanowano tu 5 miejsc postojowych, w tym 1 dla osób niepełnosprawnych. W związku z ukształtowaniem terenu konieczne będzie wybudowanie murów oporowych.
Aktualizacja: Tylko jedna ofertaPo wydłużeniu terminu, PKP PLK przyjmowała oferty do 24 kwietnia. Zgłosił się tylko jeden podmiot - firma Alusta. Zaproponowała ona 59.297.995,02 złotych brutto za wykonanie prac, co stanowi aż 242 procent kosztorysu (24.511.575,99 zł brutto). Stawia to realizację projektu pod dużym znakiem zapytania