Przewoźnicy autobusowi będą mieli szanse zdobyć wieloletnie kontrakty z łódzkim urzędem marszałkowskim. Ten planuje bowiem ogłosić przetarg na obsługę swojej sieci połączeń regionalnych finansowanych z wykorzystaniem FRPA. Umowy mogłyby zacząć obowiązywać na przełomie 2022 i 2023 r.
Samorząd województwa łódzkiego zorganizował w 2019 r. sieć połączeń autobusowych, które w zamyśle władz regionu mają uzupełniać ofertę kolejową tam, gdzie nie docierają tory. W kolejnych latach liczba uruchamianych linii stopniowo rosła i obecnie zlecone przez urząd marszałkowski kursy realizowane są na 36 trasach. System funkcjonuje dzięki dotacji z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, a rolę przewoźnika odgrywają przedsiębiorstwa PKS i inne podmioty, m.in. PKS Łęczyca, PKS Bełchatów czy Wicher Travel.
Wieloletni kontrakt to szansa na inwestycje przewoźników Dotychczas samorząd podpisywał z operatorami umowy roczne, co z jednej strony pozwalało na dużą elastryczność w planowaniu oferty, ale z drugiej nie przynosiło firmom stabilności pozwalającej np. na inwestycje w tabor. Wkrótce ma się to zmienić, bo marszałek poinformował o zamiarze ogłoszenia postępowania na obsługę linii komunikacyjnych w okresie od 1 listopada 2022 r. przez kolejnych 120 mienięcy (10 lat). Dokument ma charakter bardzo ogólny i nie precyzuje ani zakładanej wielkości zamówienia wyrażonej w wozokilometrachj, ani sieci komunikacyjnej, która będzie obsługiwana w ramach wieloletnich kontraktów.
– Informacja stanowi wypełnienie obowiązku ustawowego, przy czym nie jest postępowaniem przetargowym, a jedynie ogłoszeniem takiego zamiaru – stwierdza Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, tłumacząc tym brak szczegółowych danych dotyczących zakładanego systemu transportowego. Zapowiada jednocześnie, że wykaz linii komunikacyjnych znajdzie się w opisie samego przetargu. Nie wiemy natomiast dokładnie, kiedy zostanie on przeprowadzony. Czy możliwe jest wprowadzenie istotnych zmian względem aktualnych rozkładów jazdy?
Trwają analizy obecnej siatki połączeń i niezbędnych korekt Na to pytanie UMWŁ nie odpowiedział nam w sposób jednoznaczny. – Planowana wielkość pracy eksploatacyjnej na każdej linii komunikacyjnej, na której będą wykonywane przewozy autobusowe począwszy od 2023 r., w tym ewentualne modyfikacje istniejących połączeń i tras, są analizowane – wskazały jedynie służby prasowe UMWŁ. Należy przy tym zwrócić uwagę na pewną rozbieżność w datach względem oficjalnego ogłoszenia, zgodnie z treścią którego nowe kontrakty miałyby wejść w życie pod koniec 2022 r.
Kto stanie do przetargu? Kontynuacją obsługi linii marszałkowskich najprawdopodobniej będą zainteresowani ich dotychczasowi operatorzy. Należy się jednak spodziewać, że długoletnie kontrakty mogą wzbudzić zainteresowanie innych przewoźników, w tym spoza regionu łódzkiego. Wśród oferentów raczej nie będzie natomiast
PKS Łódź, który zakończył swoją działalność przewozową.