Tysiąc rowerów na 125 stacjach w dziesięciu gminach – tak wyglądają najważniejsze liczby opisujące projekt wojewódzkiego roweru publicznego „Rowerowe Łódzkie”. Zaproponowane przez łódzki urząd marszałkowski przedsięwzięcie będzie dofinansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. W jego ramach powstaną także parkingi dla chcących zostawić przy dworcu kolejowym własny pojazd.
Jest już pewne, że województwo łódzkie utworzy własną sieć stacji roweru publicznego. Projekt złożony przez łódzki urząd marszałkowski znalazł się bowiem na liście inwestycji dofinansowanych z puli środków Regionalnego Programu Operacyjnego przeznaczonych na transport niskoemisyjny. W zamyśle władz regionu system wypożyczalni rowerowych ma przede wszystkim uzupełniać ofertę Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (i innych przewoźników kolejowych), ułatwiając dojazd z przystanków w okolice domu czy miejsca pracy.
Nowe stacje także na terenie ŁodziInwestycja ma objąć także budowę kilkunastu parkingów rowerowych, na których będzie można pozostawić własny pojazd (powstaną one w Łodzi, Łasku i Kutnie), ale najważniejszym jej elementem ma być właśnie rower publiczny. – To rozwiązanie, które sprawdziło się już w Łodzi – mówił w piątek w Pabianicach Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. Teraz podobny system ma zostać wprowadzony w szeregu mniejszych miejscowości.
– Zaprosiliśmy do współpracy gminy – referował Witold Stępień. Stacje powstaną więc na terenie gmin Koluszki, Kutno, Łask, Łowicz, Pabianice, Sieradz, Skierniewice, Zduńska Wola oraz Zgierz. W ramach tego samego przedsięwzięcia swoją sieć automatycznych wypożyczalni uzupełni także sama Łódź.
Najwięcej stacji powstanie w gminie KoluszkiPunktów wypożyczeń ma być łącznie 125. – To nie tylko stacje przy przystankach kolejowych. W miejscowościach, które weszły w to partnerstwo, stworzony zostanie spójny system – zapewnił marszałek. Jak wynika z materiałów prasowych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, we wszystkich punktach łącznie rozlokowany zostanie tysiąc rowerów.
Całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia wyniesie 17,2 mln zł. 11,9 mln pochodzić będzie z funduszy unijnych. Jak wynika z
wcześniejszych informacji Urzędu Miejskiego w Pabianicach, inwestycję współfinansować będą samorządy lokalne. Liczba stacji w poszczególnych gminach będzie bardzo różna. Najwięcej powstanie ich w gminie Koluszki (22), najmniej w gminie Łask (6). Czternaście punktów wypożyczeń zamontowanych zostanie na terenie stolicy aglomeracji.
W Pabianicach rozwój transportu rowerowego także w ramach innego projektuW ramach tej edycji konkursu RPO transport rowerowy wsparty został wyjątkowo mocno. Elementy związane z tym rodzajem komunikacji pojawiają się także w
projekcie związanym z remontem linii tramwajowej z Łodzi do Pabianic. Na pętli tramwajowej przy ul. Wiejskiej w Pabianicach powstać ma parking rowerowy. W ramach przebudowy ulic Warszawskiej i Zamkowej wraz ze Starym Rynkiem utworzona zostanie natomiast infrastruktura drogowa dla rowerzystów.